گردشگری غذایی طعم دلچسب سنت تغذیه با عطر فرهنگ

گردشگری غذایی طعم دلچسب سنت تغذیه با عطر فرهنگ بازار پرواز: مشهد- گردشگری غذایی از سرفصل های جدید، جذاب، متنوع و بسیار مورد اقبال صنعت گردشگری جهان است كه امروز حتی بعنوان بخشی جدایی ناپذیر با سایر انواع گردشگری ها همراه شده و گاه از آنها پیشی گرفته است.


به گزارش بازار پرواز به نقل از ایرنا در عصر كنونی به تدریج گردشگران در بخش های مختلف تاریخی، ورزشی، طبیعی، فرهنگی و غیره به استفاده از غذاهای بومی، سنتی و محلی گرایش بالایی پیدا كرده اند و همین پایه ای برای پیدایش گردشگری غذایی شده است.
تاثیر غذا، خوراك و نوشیدنی بر جذب توریست به گونه ای است كه 'غذا' بعنوان یكی از نمادهای اصلی معرف و نشانه فرهنگ، سنت، خلق و خو و دیدگاه های زیستی مردمان هر جامعه به حساب می آید و در صورتی كه هدف گردشگران را آشنایی با فرهنگ، سنت و صبغه تاریخی هر خطه بدانیم، غذاهای بومی و محلی در این زمینه یار و پیام رسان خوبی می توانند باشند.
گردشگری خوراك و نوشیدنی (فود توریسم، food tourism یا food travel) از مهمترین اشكال گردشگری می باشد كه نقش مهمی در جذب توریست داخلی و البته خارجی دارد.
از دیدگاه متخصصان و صاحبنظران مردم شناس؛ فرهنگ 'غذا، خوراكیها و نوشیدنی ها' جایگاهی خاص در آداب، رسوم، اخلاقیات و خلقیات انسانها دارند. از این حیث غذا عنصری كلیدی در حوزه مردم شناسی، انسان شناسی و تمدنی به حساب می آید.
گردشگری غذایی همچون عناوین و سرفصل های نوین در عرصه گردشگری جهان شناخته می گردد كه بازاری با گردش مالی بسیار بالا دارد؛ میل و علاقه شدید به وجود آمده در انسانها جهت استفاده از غذای سالم و به تعبیری غذای حلال به حدی رشد داشته كه دیگر طالبان غذای حلال را نمی توان صرفا كشورهای اسلامی دانست.
بنابراین ایران به واسطه فعالیت و عرضه خدمات به صورت حلال در نحوه عرضه خدمات و شیوه های پخت و تهیه غذا با رعایت اصول اسلامی، شایسته سهمی جدی و قابل توجه در بازار غذای حلال و البته جذب گردشگران غذایی و علاقه مند به تجربه غذاهای جدید است.
یقینا اطلاع رسانی و معرفی ظرفیت ها، پتانسیل ها و تنوع غذایی موجود در كشورمان اهمیت بسزایی در معرفی هر چه بهتر و جذب گردشگران دارد.
در حالی كه شیوه طبخ غذای ایران پس از سبك پخت غذای چینی و رومی سومین سبك شناخته شده در جهان است، به خوبی می توان با معرفی این سبك به جهانیان نسبت به جذب گردشگران خارجی موفقیت شایسته ای به دست آورد.
خراسان رضوی و مشهد الرضا(ع) با میزبانی سالانه بیش از 27 میلیون توریست داخلی و خارجی و میزبانی بیش از یك سوم گردشگران خارجی ورودی به كشور، از جایگاهی اثربخش و مهم برای معرفی، ظرفیت سازی و تقویت گردشگری غذایی و معرفی هرچه بیشتر و بهتر خوراك و غذای ایرانی برخوردار می باشد.
ثبت ملی دو غذای شله مشهدی و شیشلیك شاندیز در لیست آثار معنوی كشور نشانگر قدمت و تاریخچه طولانی پخت غذاهایی از این دست در خطه خراسان رضوی است.
شله مشهدی، شیشلیك، كباب، دیزی سنگی، دیگچه، كوكوی شیرین، چنگالی، حلیم نیشابوری، حلیم قوچانی، حلیم مشهدی، انواع آش، كباب دنده، چلوماهیچه و چلوگوشت از دیگر غذاهایی است كه در خطه خراسان بسیار شناخته شده است.
كمتر توریست و مسافری است كه به مشهد آمده باشد و به مناطق گردشگری طرقبه و شاندیز نرفته و تجربه خوردن غذاهایی مانند شیشلیك، جوجه، كباب دنده، چلوماهیچه و چلوگوشت را نداشته باشد.
تنوع غذایی بسیار فراوان در ایران و به تبع آن خطه خراسان كه برگرفته از خصوصیت های طبیعی، آب و هوایی و فرهنگی هر منطقه است، ظرفیت بسیاری برای جذب توریست غذایی بوجود آورده است.
برگزاری جشنواره های غذایی و برپایی تورهای غذا برای آموزش پخت غذاهای محلی و افزایش گردشگرانی كه به دنبال تنوع غذایی در محیط های سنتی هستند، به ایجاد گردشگری غذایی منجر شده كه توسعه و گسترش آن در سالیان اخیر به شدت مورد توجه قرار گرفته است.

*ظرفیت های فراوان بومی و محلی غذایی در خراسان رضوی
مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی اظهار داشت: این استان جاذبه های فراوانی در زمینه های مختلف همچون فرهنگ، تاریخ، هنر و آداب و رسوم دارد كه در میان این تنوع بالا، تنوع غذایی و قابلیت های فراوان شناخته شده و نشده در حوزه غذاهای بومی و محلی هم بسیار است.
ابوالفضل مكرمی فر با اشاره به اینكه ظرفیت های بالا در فرهنگ غذایی و پخت و پز در این استان می تواند برای توسعه گردشگری و افزایش مدت ماندگاری گردشگران نقش موثری ایفا كند، اظهار داشت: خیلی از غذاهای بومی استان در عرصه ملی و بین المللی شناخته شده اند كه از آن جمله می توان به شله مشهدی و شیشلیك شاندیز اشاره نمود.
وی تصریح كرد: گردشگری غذایی فرصت و ظرفیتی نو در عرصه گردشگری می باشد كه می توان با پررنگ كردن آن در كنار سایر جذابیت های موجود، شمار بیشتری از گردشگران را جذب كرد.
وی اظهار داشت: مشهد بعنوان قطب گردشگری زیارتی كشور دارای خصوصیات خاص دیگر در زمینه تاریخی و تنوع قومیتی است كه این خصوصیات و آب وهوای مطلوب برخی مناطق استان باعث تنوع غذایی در منطقه شده است.
وی ادامه داد: این تنوع غذایی می تواند جذابیت بسیاری برای گردشگران داخلی و خارجی داشته باشد در حالیكه هنوز از این ظرفیت بالقوه به طور كامل بهره گرفته نشده است.
مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی اظهار داشت: غذاهای محلی و بومی خراسان از تنوع بسیار برخوردار می باشند. عرضه غذاهای سنتی و بومی در تاسیسات گردشگری حمایت می گردد و در این ارتباط هیچگونه مشكل و مانعی وجود ندارد.
وی اظهار داشت: هم اكنون در حوزه گردشگری، از میان طبیعت گردی، گردشگری فرهنگی، گردشگری تاریخی و گردشگری معنوی، گردشگری غذایی از جذابیت بیشتری برخوردار می باشد.
وی تصریح كرد: باید برای معرفی هرچه بیشتر و بهتر هویت و فرهنگ ایران زمین در معرفی دقیق تر و تخصصی تر غذاهای بومی و محلی كوشید.

*غفلت از برندسازی
رئیس اتحادیه صنف رستوران، چلوكباب، آشپزخانه، كباب و حلیم مشهد هم پیش از این در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینكه سالهاست غذاهای سنتی زیادی در مشهد برای مسافران پخت شده و مورد استقبال قرار می گیرد، اضافه كرد: متاسفانه تابحال گامی برای معرفی این غذاها و برندسازی آنها بعنوان بخشی از صنعت گردشگری برداشته نشده است.
حسن امیریان اضافه كرد: غذاهای سنتی كه در رستوران های ممتاز پخت و به مشتری عرضه می گردد گاها از چنان كیفیتی برخوردار می باشد كه می تواند فارغ از دیگر ظرفیت های گردشگری مشهد، بعنوان تنها عامل برای جذب توریست به حساب آید.
وی ادامه داد: افراد زیادی در عرصه پخت غذا و سفره آرایی در مشهد صاحبنام هستند كه خود به تنهایی یك برند به شمار می روند اما متاسفانه تابحال برنامه منسجمی در جهت برندسازی همه بخشهای صنعت غذا اعم از غذاهای سنتی، رستورانها، آشپزها و سفره آرایان در این شهر به اجرا درنیامده است.
رئیس اتحادیه صنف رستوران، چلوكباب، آشپزخانه، كباب و حلیم مشهد اظهار داشت: هر توریست تامین 2 مورد از نیازهای خویش را در اولویت قرار می دهد كه نخست مكان خوب برای اقامت و بعد از آن رستوران خوب برای خوردن غذاست.
وی اضافه كرد: برندسازی در صنعت غذا آن هم غذاهای بومی و محلی بسیار كمرنگ است و باید با برندسازی و معرفی هرچه بهتر و بیشتر انواع غذاهای خاص و ویژه، نسبت به جذب بیشتر گردشگران اقدام نمود.

*طرقبه - شاندیز نگین گردشگری غذایی
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بینالود به خبرنگار ایرنا اظهار نمود: این شهرستان جمعیتی معادل 70 هزار نفر دارد اما شمار فراوان مراجعان رستوران ها و چایخانه های سنتی آن، با عنایت به نزدیكی به كلانشهر مشهد، سالانه میلیون ها نفر است كه به صورت صعودی در حال افزایش می باشد.
علی اكبر احمدزاده بیان كرد: نزدیكی به بارگاه مطهر رضوی، برخورداری از جاذبه های طبیعی و تاریخی فراوان و روحیه میهمان نوازی مردمان این شهرستان در كنار جاذبه دلكش غذایی آن سبب شده تا طرقبه -شاندیز بعنوان ستاره گردشگری خراسان رضوی معروف شود.
وی ادامه داد: بنابراین همیشه زائران و گردشگران خارجی، داخلی و مجاوران فراوانی در طول روزهای سال به این شهرستان سفر می كنند.
وی با اشاره به اینكه آمار ورود گردشگران بر اساس دستگاه های ترددشمار نصب شده در ورودی شهرستان تعیین و اعلام می شود، اضافه كرد: در سال 1393 شمار خودروهای سواری ورودی به شهرستان معادل 17 میلیون و 171 هزار دستگاه بود كه در سال 1395 به 26 میلیون و 22 هزار و 132 خودرو و در سال قبل به 28 میلیون و 597 هزار دستگاه رسید.
وی ادامه داد: با احتساب چهار سرنشین برای هر خودرو، میزان جمعیت بالای توریست ورودی به این شهرستان مشخص می گردد.
احمدزاده اظهار داشت: تنها در روزهای نوروز امسال حدود 2 میلیون خودرو سواری وارد این شهرستان شده اند.
وی در مورد ظرفیت اقامتی شهرستان هم اظهار داشت: پنج هتل با ظرفیت 1500 تخت، 2خانه مسافر در روستای تاریخی مغان و شهر شاندیز، 2 اقامتگاه بومگردی در روستاهای كنگ و حصارسرخ شاندیز از امكانات اقامتی این شهرستان برای گردشگران هستند.
وی با اشاره به اینكه بر مبنای ضوابط و قوانین سازمان میراث فرهنگی هم اكنون تعداد 37 مجتمع پذیرایی و گردشگری در طرقبه و شاندیز از این اداره مجوز دارند، اضافه كرد: غیر از این بیش از 130 واحد پذیرایی و سفره خانه سنتی هم در این شهر از اتحادیه رستوران داران مجوز فعالیت دارند.
احمدزاده اظهار داشت: شهر شاندیز از جانب گردشگران داخلی و خارجی بیشتر به نام شهر ششلیك شناخته می شود.
وی با اشاره به اینكه این غذا با قدمت بیش از 50 سال و با معرفی مناسب در كشور و عرصه بین المللی بعنوان غذای اصلی به حساب می آید كه مورد تقاضای گردشگران است، اضافه كرد: این غذا در سال 1395 در لیست معنوی به نام شهر شاندیز ثبت ملی شد.
رئیس میراث فرهنگی شهرستان بینالود ادامه داد: در كنار شیشلیك شاندیز، در شهر طرقبه هم دیزی سنگی، جوجه كباب، كباب لقمه، ماهیچه و چلوگوشت بعنوان غذای اصلی مورد اقبال گردشگران هستند.
وی ادامه داد: در كنار این غذاها، خوراكی هایی مانند بستنی، سمنو و خشكبار طرقبه هم در بین گردشگران تقاضای بسیاری دارد.
7496/5132


1397/02/09
23:20:11
5.0 / 5
71
تگهای خبر: بال , خدمات , خودرو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۵
بازار پرواز
flybazar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت بازار پرواز محفوظ است

بازار پرواز

فروش هواپیمای کنترلی و کوادکوپتر و لوازم