عرضه شناسنامه ژنتیكی به افراد از جانب دانشگاه فردوسی

عرضه شناسنامه ژنتیكی به افراد از جانب دانشگاه فردوسی بازار پرواز: متخصصین و پژوهشگران دانشكده علوم دانشگاه فردوسی برای نخستین بار در ایران توانستند خدمت عرضه شناسنامه ژنتیكی به افراد جامعه را در حیطه ورزش، تغذیه و خصوصیت های روانشناختی آغاز كنند.



به گزارش بازار پرواز به نقل از دانشگاه فردوسی مشهد، علی مقیمی رئیس دانشكده علوم دانشگاه فردوسی مشهد اظهار داشت: با تنها یك میلی لیتر از مایع بزاق افراد، ژن های آنها در آزمایشگاه های پیشرفته دانشگاه فردوسی مشهد بررسی و برنامه های منحصر به فرد تخصصی توسط اساتید متخصص ما برای آنها تدوین و عرضه می گردد.
وی با اشاره به بررسی ژنتیكی بزاق افراد تصریح كرد: ژن های بزاق در سه دسته كلی متابولیسمی، ساختاری-عضلانی و ابعاد شخصیتی تقسیم بندی می شوند.
رئیس دانشكده علوم دانشگاه فردوسی مشهد عنوان كرد: مجموعا بیش از ۱۰۰ مورد جهش تك نوكلئوتیدی (SNP) در ژن هایی كه كد كننده خصوصیت های فنوتیپی فوق است مورد آزمایش دقیق ژنتیكی قرار می گیرند.
مقیمی تصریح كرد: آرایش نوع این SNP ها هر شخص را با شخصی دیگر متمایز می كند و سبب تولید خصوصیت های منحصر به فردی در اشخاص می گردد كه با این آزمایش قابل شناسایی است.
وی در مورد دسته های متابولیسمی، ساختاری-عضلانی و ابعاد شخصیتی اظهار داشت: اطلاعاتی كه از نتیجه آزمایش بر روی ژن ها در حوزه متابولیسم در اختیار متخصصان تغذیه قرار می گیرد این امكان را فراهم می كند تا برای هر فرد یك رژیم غذایی منحصر به فرد تعیین شود.
رئیس دانشكده علوم دانشگاه فردوسی مشهد عنوان كرد: این اطلاعات از قبیل حساسیت فرد به چربی یا كربوهیدرات های فرآوری شده، میزان توانایی چربی سوزی فرد و توانایی فراخوانی سوخت در میتوكندری های سلول های سوماتیك شخص، توانایی تجزیه لاكتوز شیر یا حساسیت گوارشی به آن، میزان متعادل مصرف كافئین در روز است.
مقیمی تصریح كرد: بر مبنای اطلاعاتی كه از این آزمایش ژنتیكی توسط تیم تحقیقات به متخصصان تغذیه داده می شود، می توان برای هر فرد رژیم بهینه غذایی كه به درخواست هر شخص برای لاغری، چاقی و به صورت كلی سبك مناسب عادات غذایی فرد باشد را تدوین كرد.
وی اظهار داشت: خصوصیت های ساختاری-عضلانی هر فرد منحصر به شخص خود است كه با این آزمایش ژنتیكی می توان اطلاعات حیاتی به متخصصان تربیت بدنی داد.
رئیس دانشكده علوم دانشگاه فردوسی مشهد اضافه كرد: بر مبنای این اطلاعات كه تیم تحقیقاتی از آزمایش دی ان ای هر فرد در اختیار متخصصان پزشكی ورزشی گذاشته می گردد می توان از نظر ژنتیكی تشخیص داد كه هر فرد بدنش به كدام یك از تمرینات استقامتی یا سرعتی بهتر پاسخ می دهد.
مقیمی عنوان كرد: سپس برای فرد بهترین برنامه تمرینی تدوین می گردد.
وی اظهار داشت: با این آزمایش می توان به صورت كاملا اختصاصی و فرد محور برنامه لازم برای ورزشكاران نخبه تدوین كرد.
رئیس دانشكده علوم دانشگاه فردوسی مشهد اضافه كرد: همینطور می توان به مربیان ملی و بین المللی كشورمان كه ورزشكاران خویش را برای انجام این آزمایش می فرستند مطالب مهم كاربردی سفارش كرد.
مقیمی تصریح كرد: عرضه برنامه های تغذیه و تمرین ورزشی ژنتیكی فرد محور بر پایه علم روز دنیا می تواند بعنوان راه حل عملی عبور از روش های سنتی ناكارآمد، بعنوان عامل ترقی پرورش استعدادهای بالقوه ورزشكاران برای درخشش در عرصه های بین المللی مورد استفاده قرار گیرد.
وی افزود: همینطور این خدمات می تواند در سطح كلان به فدراسیون های ورزشی كشورمان عرضه شود.
رئیس دانشكده علوم دانشگاه فردوسی مشهد اظهار داشت: ژن های مربوط به خصوصیت های روانشناختی و شخصیتی هر فرد اطلاعاتی را توسط تیم تحقیقاتی در اختیار روانشناسان بالینی و متخصصین نوروساینس می گذارد.
مقیمی عنوان كرد: قدرت انتخاب، خصوصیت های جستجوگری، تكانشگری، دوراندیشی، پشتكار و پاسخ به محرك های همراه با پاداش از مهم ترین شاخص های روانشناختی است كه تحلیل داده های ژنتیكی بعد از آزمایش ژنتیكی دی ان ای هر فرد توسط تیم تحقیقاتی به روانشناسان واگذار می گردد.
وی اضافه كرد: اطلاعاتی نظیر استعدادهای شناختی، یادگیری و تحلیل اعداد كه با توانایی فردی در ریاضیات و علوم محاسباتی در ارتباط می باشد هم در این آزمایش قابل كشف خواهد بود.
رئیس دانشكده علوم دانشگاه فردوسی مشهد اظهار داشت: شروع تحقیقات در این زمینه از دو سال پیش آغاز و بعد از جمع آوری اطلاعات بیوانفورماتیكی بر مبنای مقالات علمی روز دنیا در مورد ژن ها و صفاتی كه هر كدام از این ژن ها كد می كنند فرآیند آزمایشگاهی آغاز شد.
مقیمی تصریح كرد: تحقیقات میدانی و نمونه گیری این پروژه هم انجام شده و هم اكنون آمادگی كامل برای عرضه شناسنامه ژنتیكی توسط این شركت مركز رشد دانشگاه فردوسی مشهد به عموم جامعه امكان پذیر است.

1396/11/06
17:49:33
5.0 / 5
4479
تگهای خبر: ناسا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۲
هواپیما کنترلی کاغذی
بازار پرواز
flybazar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت بازار پرواز محفوظ است

بازار پرواز

فروش هواپیمای کنترلی و کوادکوپتر و لوازم