بومی سازی تجهیزات کاربردی در عصب کشی دندان رفع احتیاج به واردات
به گزارش بازار پرواز، مدیر یک شرکت دانش بنیان اظهار داشت: آلیاژ حافظه دار نیتینول بگونه ای طراحی شده که در دمای ۵۵ درجه سانتی گراد بشکل اولیه خود بازمی گردد. این فناوری در حساس ترین درمان های دندانپزشکی به کار می آید.
امیر امیری، مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان فعال در حوزه تجهیزات دندان پزشکی، در گفتگو با خبرنگار مهر از تولید فایل های عصب کشی بومی سازی شده در دندان پزشکی اطلاع داد و اظهار داشت: اگر تجربه عصب کشی را داشته باشید، می دانید که هنگام این درمان، پزشک وارد کانال ریشه دندان می شود. در واقع، در این بخش از دندان، بافت زنده ای وجود دارد که در صورت عفونت باید بیرون رود.
وی اضافه کرد: برای انجام این کار، دندان پزشک از وسیله ای بهره می گیرد که شبیه یک سوزن باریک است اما روی آن مارپیچ هایی شبیه مته وجود دارد. با بهره گیری از این ابزار، بافت عفونی یا صدمه دیده از داخل کانال ریشه خارج می شود. این فرآیند، در اصطلاح عمومی، به «عصب کشی» مشهور است.
امیری بیان کرد: وقتی این کار را شروع کردیم، سال ۱۴۰۰ بود. در آن زمان، تولیدکننده ای در این زمینه وجود نداشت. ما بعنوان اعضای هیأت علمی، طبیعتاً سرمایه ای برای تولید نداشتیم؛ به این علت تصمیم گرفتیم از ظرفیتهای حمایتی موجود استفاده نمائیم. به همین صندوق حمایتی تعریف شده رجوع کردیم، طرح را عرضه دادیم و فرایند داوری حدود یک سال به طول انجامید. متاسفانه روندهای اداری بسیار کند بود. ما طرح را بر مبنای دلار ۲۳ هزار تومانی نوشتیم، ولی زمانیکه به مرحله تخصیص بودجه رسیدیم، نرخ ارز به ۴۴ هزار تومان رسیده بود. از همین جا بود که مشکلات ما آغاز شد.
امیری توضیح داد: اداره کل تجهیزات پزشکی بتازگی اعلام نمود که مجوز تولید ما صادر گردیده است. این مجوز در ارتباط با محصولی است که طی چهار سال قبل روی آن کار کردیم. در واقع، ما نخستین تولیدکننده این محصول در کشور بودیم، اما سال قبل یک شرکت دیگر هم وارد این حوزه شد. ازاین رو هم اکنون، ما دومین تولیدکننده داخلی این محصول محسوب می شویم.
مدیر این شرکت دانش بنیان اظهار داشت: تا حدود ۱۰ سال پیش، این محصول فقط از شرکتهای آمریکایی و سوئیسی وارد کشور می شد و هیچ تولیدکننده ای در داخل وجود نداشت. با آغاز تحریم ها، واردات این محصول هم با مشکل مواجه گردید و ما تصمیم گرفتیم روی تولید داخلی آن تمرکز نماییم.
امیری بیان کرد: این محصول یک نوآوری خاص در حوزه تجهیزات دندان پزشکی شمرده می شود و تولید آن به سبب پیچیدگی های فنی بسیار دشوار است. زمانیکه به دنبال انتخاب محصول برای تولید بودیم، تصمیم گرفتیم به جای ورود به بازارهای اشباع شده، سراغ محصولات مصرفی فاقد تولیدکننده داخلی برویم، بخصوص محصولاتی که احتیاج به سطح دانش فنی بالا دارند. این محصول چند خصوصیت مهم دارد؛ همچون این که از آلیاژی خاص (آلیاژ هوشمند نیتینول) به نام نیکل-تیتانیوم با خاصیت حافظه دار تولید شده است. این آلیاژ به شکلی است که اگر آنرا خم کرده یا تغییر شکل دهید، در دمای خاصی بشکل اولیه خود بازمی گردد. ما با دانش فنی خود، دمای بازیابی را روی حدود ۵۵ درجه تنظیم کرده ایم. به این معنا که اگر قطعه را در آب با دمای ۵۵ درجه قرار دهید، بشکل اولیه اش بازمی گردد.
وی اشاره کرد: این خصوصیت فنی در نمونه های داخلی پیشین وجود نداشت، هرچند در محصولات خارجی چنین خصوصیت هایی وجود دارد و در واقع این آلیاژ به استاندارد صنعتی تبدیل گشته است. اما پیاده سازی دقیق این عملیات حرارتی در داخل کشور، احتیاج به دانش فنی بالایی دارد که ما موفق به کسب آن شده ایم. یکی دیگر از چالش های فنی، در ارتباط با فرآیند تولید این محصول است. ما از یک مفتول با ضخامت ۱.۲ میلی متر استفاده می نماییم و باید با دقت بالا روی آن تراش هایی ایجاد نماییم تا نوک آن به ضخامت حدود ۰.۱۵ میلی متر برسد. برای مقایسه، ضخامت متوسط یک تار موی انسان بین ۰.۱ تا ۰.۲ میلی متر است؛ یعنی نوک این قطعه تقریبا به اندازه یک تار مو نازک می شود.
امیری اظهار داشت: حالا تصور کنید برای رسیدن به این شکل مخروطی، باید از ضخامت ۱.۲ میلی متر به ۰.۱۵ برسید، بدون آن که قطعه خم یا دفرمه شود. کوچک ترین فشاری امکان دارد سبب انحراف یا تغییر شکل قطعه شود، چون ضخامت آن خیلی کم است. از طرفی، دقت تولید یا همان تلورانس ساخت هم بسیار مهم است. بر مبنای استانداردها، حداکثر خطای مجاز فقط ۰.۰۲ میلی متر است. یعنی اگر این عدد را به ۱۰۰ قسمت تقسیم نماییم، تنها ۲ قسمت از آن خطا قابل قبول است و اگر بیشتر باشد، قطعه مردود شمرده می شود. همین حساسیت ها سبب شد ما این مسیر را انتخاب نماییم، چون می خواستیم کاری انجام دهیم که هر کسی نتواند به سادگی وارد آن شود و صرفا به خاطر بازار، بدون دانش فنی آغاز به تولید نکند. این خصوصیت ها سبب شد بتوانیم مجوز شرکت دانش بنیان را برای این محصول دریافت نماییم اما مهم ترین چالش ما تأمین سرمایه است. هم اکنون مجوز تولید را گرفته ایم و در مرحله جذب سرمایه و تأمین منابع مالی جهت راه اندازی خط تولید هستیم.
امیری اظهار داشت: محصول دیگری هم در حوزه تجهیزات دندان پزشکی ساخته ایم، یکی از دغدغه های خود من زمانیکه برای ترمیم دندان صدمه دیده داشتم این بود که وقتی دندان پزشک بین دو دندان، یکی که پوسیده است را می تراشد، دندان سالم کناری هم صدمه ببیند. در جریان جست وجوهایی که برای محصول فایل روتاری انجام می دادیم، به یک شرکت سوئدی برخوردیم که محصول مشابهی ساخته بود. این محصول بنام وج در بازار موجود است و از جنس فولاد با ضخامت بسیار کمی تولید شده که می تواند بین دو دندان قرار گیرد تا درحین تراش دندان صدمه دیده از وقوع صدمه به دندان همجواری آن جلوگیری بعمل آید.
این فعال فناور اظهار داشت: ما هم از همان ایده الهام گرفتیم و نمونه مشابه آنرا طراحی و تولید کردیم. نکته مهم اینجاست که من این محصول را شخصاً به بالای ۵۰ دندان پزشک نشان دادم و با آنها در مورد خصوصیت های منحصر به فرد آن صحبت کردم. جالب بود که تقریبا همه آنها حتی آن هایی که در نگاه اول تفاوتی تشخیص نمی دادند در نهایت عملکرد و کارآمدی محصول ما را تأیید کردند.
وی توضیح داد: نوع خارجی این وج ها در بازار با قیمت حدود ۳۵ هزار تومان به فروش می رسد، در صورتیکه نمونه ای که ما ساخته ایم، با همان کیفیت و طراحی، فقط ۷، ۵۰۰ تومان قیمت دارد. اگر ظاهر دو محصول را مقایسه کنید، می توانید شباهت ها و کیفیت کار خواهید شد.
مدیرعامل این شرکت دانش بنیان در ادامه توضیح داد: در مورد محصول مراقبت کننده از دندان یا همان وج که در ارتباط با پیش گیری از صدمه است، تولید موفقی داریم و وارد مرحله فروش شده ایم. اگر بخواهیم در رابطه با میزان فروش صحبت نماییم، باید بگویم که این محصول هنوز در بازار شناخته شده نیست. حتی پزشکان هم تا آن زمان که محصول به آنها پرزنت نشود، معمولا با آن آشنا نیستند. ولی هر جا که معرفی شده، بازخورد بسیار خوبی گرفته ایم و خرید انجام داده اند. از نظر ارزی، هر عدد از این محصول حدود نیم دلار قیمت دارد. با قیمت تقریبی دلار ۳۵ هزار تومان، یعنی اگر سالانه ۲۰۰ هزار عدد از این محصول مصرف شود، چیزی در حدود ۱۰۰ هزار دلار صرف واردات آن می شود. در مقایسه، آن محصول فایل روتاری، تخمین زده می شود که با احتساب قاچاق، سالانه حدود ۶ میلیون دلار واردات دارد. ما اگر کارخانه مان به ظرفیت کامل تولید برسد، می توانیم تا ۲۵۰ هزار دلار از این نیاز بازار را پوشش دهیم. ازاین رو از آن ۶ میلیون دلار، سهم ما در شرایط فعلی می تواند حدود ۲۵۰ هزار دلار باشد.
وی اشاره کرد: تمام اطلاعاتی که در رابطه با تولید و فروش محصولات دادم واقعی است. ما بعنوان اعضای هیأت علمی وارد این حوزه شدیم و هیچ کدام از صحبت های من جنبه تبلیغاتی یا اغراق آمیز ندارد. امکان دارد برخی افراد ادعا کنند که می توانند کل سهم بازار را تأمین کنند، اما حقیقت این طور نیست.
امیری اضافه کرد: امکان دارد این عدد در نگاه اول چشم گیر به نظر نرسد، اما برتری آن در صداقت و واقع بینی اش است. ما نمی گوییم بازار را کامل در اختیار می گیریم، اما آن چه می گوییم پشتوانه واقعی دارد. این میزان تولید متناسب با اسکیل فعلی ماست و با توسعه ظرفیت، طبیعتاً سهم بیشتری از بازار را هم می توانیم پوشش دهیم. نکته جالب اینست که با وجود نداشتن رقیب داخلی، ما به جای اتکا بر شعار «بی نیازی از واردات»، با نگاهی تدریجی وارد تولید شدیم. همین واقع گرایی مسیر ما را پایدار کرده و قابل توسعه می سازد.
مدیر این شرکت دانش بنیان در پایان اظهار داشت: در پایان، من معاون پژوهشی دانشگاه آزاد هم بوده ام و صادقانه می گویم سیستم ما اشکالات ساختاری دارد. گاهی برای انجام یک اقدام ساده، به بخشنامه ای نیاز داشتیم که اصلاً وجود نداشت. این یعنی حتی افراد درست کار هم در این سیستم با مانع مواجه می شوند. مشکل فقط در تولید نیست؛ ریشه در ساختارها دارد. ما باید این ساختارها را اصلاح نماییم تا تلاشهای فناورانه و دانش بنیان واقعا به نتیجه برسند.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب