خرابی کمپرسور کولر ماشین علایم، عیب یابی و تعمیر
به گزارش بازار پرواز، در ایام گرم تابستان، خرابی کمپرسور کولر ماشین می تواند جزو بدترین خبرها برای رانندگان و سرنشینان وسایل نقلیه باشد.
به گزارش بازار پرواز به نقل از خبر آنلاین، به نقل از پدال، کمپرسور کولر خودرو بعنوان قلب سیستم تهویه مطبوع، وظیفه فشرده سازی گاز مبرد و انتقال آن به کندانسور را بر عهده دارد. خرابی این قطعه می تواند سبب توقف خنک کنندگی، افزایش مصرف سوخت، یا صدمه به موتور شود. این مقاله با بررسی علایم خرابی، روش های عیب یابی، تعمیر، تعویض روغن و هزینه ها، به رانندگان و مکانیک ها کمک می نماید تا مشکلات کمپرسور را تشخیص دهند و برطرف کنند.
کمپرسور کولر خودرو چیست؟ کمپرسور کولر خودرو یکی از اجزای حیاتی و اصلی در سیستم تهویه مطبوع وسایل نقلیه است که وظیفه فشرده سازی و گردش گاز مبرد (مانند R۱۳۴a یا R۱۲۳۴yf) را بر عهده دارد تا سرمایش کابین را تأمین کند. این قطعه از اجزای کلیدی نظیر پوسته، پیستون یا روتور، شفت محرک، سوپاپ ها و سیستم تسمه و کلاچ الکترومغناطیسی تشکیل شده است که هماهنگی آنها دمای مطلوب داخل خودرو را تضمین می نماید. اهمیت کمپرسور کولر در حفظ آسایش سرنشینان، بخصوص در شرایط آب وهوایی گرم و همینطور پیشگیری از خستگی راننده و افزایش ایمنی رانندگی غیرقابل انکار است. نگهداری و بررسی دوره ای این قطعه برای عملکرد بهینه سیستم کولر و پیشگیری از خرابی های پرهزینه امری ضروری تلقی می شود.
علایم خرابی کمپرسور کولر رایج ترین نشانه های خرابی این قطعه در خودرو به شرح زیر هستند.
صدای غیرعادی (تق تق، زوزه) از کمپرسور این صدا معمولا به سبب فرسودگی بلبرینگ ها، شل شدن تسمه، یا خرابی کلاچ الکترومغناطیسی رخ می دهد و نشان دهنده احتیاج به بررسی فوری است.
عدم خنک کنندگی کابین حتی با روشن بودن کولر امکان دارد به سبب نشتی گاز مبرد، خرابی کمپرسور، یا نقص در سوپاپ ها باشد که عملکرد سرمایش را مختل می کند.
نشتی گاز یا روغن در اطراف کمپرسور یا لوله ها نشتی مبرد یا روغن (به صورت لکه های روغنی یا یخ زدگی در اطراف اتصالات) نشان دهنده ترک در پوسته یا شل بودن واشرها است که احتیاج به تعمیر دارد.
روشن و خاموش شدن مکرر کمپرسور این مشکل اغلب به سبب نقص در رله کمپرسور، فشار ناکافی مبرد، یا خرابی سنسور فشار رخ می دهد و می تواند به صدمه بیشتر منجر شود.
بوی سوختگی یا افزایش مصرف سوخت (تا ۵٪) بوی سوختگی ناشی از داغی بیش از اندازه تسمه یا موتور الکتریکی کمپرسور است و افزایش مصرف سوخت به سبب فشار اضافی روی موتور برای جبران خرابی رخ می دهد.
داغ شدن بیش از اندازه کمپرسور این عارضه به سبب کمبود مبرد، گرفتگی کندانسور، یا کارکرد مداوم در بار سنگین ایجاد می شود و می تواند به سوختن کمپرسور منجر شود.
علل خرابی کمپرسور کولر نشتی گاز مبرد نشتی گاز مبرد به سبب ترک در پوسته، شل بودن اتصالات یا فرسودگی واشرها رخ می دهد و کاهش فشار را به دنبال دارد که می تواند به صدمه مکانیکی کمپرسور و کاهش کارآمدی سرمایش منجر شود.
خرابی کلاچ عدم درگیری کلاچ الکترومغناطیسی به سبب فرسودگی یا نقص الکتریکی و کثیفی ناشی از تجمع گردوغبار، می تواند مانع انتقال قدرت از موتور به کمپرسور شود.
فرسودگی بلبرینگ فرسودگی بلبرینگ ها به سبب استفاده طولانی مدت یا کمبود روان کاری، صدای غیرعادی (تق تق) و لرزش در کمپرسور بوجود می آورد که اگر رفع نشود، به خرابی کامل منجر می شود.
مشکلات الکتریکی خرابی رله، فیوز سوخته، یا نقص در سیم کشی می تواند جریان الکتریکی کمپرسور را مختل کرده و از عملکرد صحیح آن جلوگیری نماید.
کمبود روغن کمپرسور کاهش سطح روغن به سبب نشتی یا عدم تعویض، سبب سایش قطعات داخلی مانند پیستون و شفت شده و عمر کمپرسور را بشدت می کاهد.
آلودگی سیستم کثیفی در کندانسور یا اواپراتور به سبب عدم تمیزکاری منظم، جریان مبرد را محدود کرده و فشار اضافی به کمپرسور وارد می نماید که منجر به خرابی می شود.
علت خرابی
توضیحات
قطعات درگیر
نشتی گاز مبرد
ترک در پوسته، شل بودن اتصالات، فرسودگی واشرها
پوسته، واشرها، اتصالات
خرابی کلاچ
فرسودگی، نقص الکتریکی، کثیفی ناشی از گردوغبار
کلاچ الکترومغناطیسی، تسمه
فرسودگی بلبرینگ
استفاده طولانی مدت، کمبود روان کاری
بلبرینگ ها، شفت محرک
مشکلات الکتریکی
خرابی رله، فیوز سوخته، نقص سیم کشی
رله، فیوز، سیم کشی، کلاچ
کمبود روغن کمپرسور
نشتی، عدم تعویض روغن
پیستون، شفت، بدنه کمپرسور
آلودگی سیستم
کثیفی کندانسور یا اواپراتور به سبب عدم تمیزکاری
کندانسور، اواپراتور، فیلترها
روش های عیب یابی کمپرسور کولر ماشین برای عیب یابی مشکلات این قطعه در ابتدا باید چک اولیه را انجام دهید که شامل گوش دادن به صدای کمپرسور در دور تند و همینطور بررسی نشتی گاز یا روغن است. بعد از چک اولیه نوبت به تست های فنی می رسد که شامل موارد زیر است.
اندازه گیری فشار در سیستم با فشارسنج جهت بررسی فشار سیستم، از یک فشارسنج مخصوص سیستم تهویه استفاده کنید. این دستگاه به ورودی ها و خروجی های کمپرسور متصل می شود تا فشار سمت بالا و پایین اندازه گیری شود. فشار استاندارد معمولا بین ۲۵-۴۵ PSI در سمت پایین و ۱۵۰-۳۰۰ PSI در سمت بالا است. فشار پایین تر از حد معمول نشان دهنده نشتی گاز یا خرابی کمپرسور و فشار بالاتر از مشکل در کندانسور یا انسداد است. ابزارهای موردنیاز این تست شامل فشارسنج مانوفلد، عینک ایمنی، دستکش و مبرد سازگار با سیستم (مانند R۱۳۴a) است.
تست اتصالات الکتریکی با مولتی متر برای اطمینان از سلامت اتصالات الکتریکی، مولتی متر را روی حالت ولتاژ DC تنظیم کنید و اتصال کلاچ کمپرسور و رله را تست کنید. ابتدا فیوزها را بررسی نموده و ولتاژ ۱۲ ولت را در ترمینال های کلاچ اندازه گیری کنید. اگر ولتاژ وجود ندارد، سیم کشی، رله یا سوئیچ فشار را چک کنید. مقاومت کلاچ را هم با حالت اهم سنج اندازه بگیرید. در این تست از مولتی متر، انبردست عایق و دفترچه راهنمای نقشه سیم کشی سیستم استفاده می شود.
بررسی کلاچ و قرقره کمپرسور کلاچ کمپرسور را با چشم بررسی کنید؛ اگر در هنگام روشن شدن موتور درگیر نمی شود یا صدای تق تق می دهد، امکان دارد خراب باشد. قرقره را با دست (با موتور خاموش) بچرخانید؛ اگر مقاومت غیرعادی یا لرزش احساس شد، بلبرینگ یا شفت مشکل دارد. همچنین، فاصله بین کلاچ و قرقره را با کولیس اندازه بگیرید و در صورت نیاز تنظیم کنید. کولیس، آچار مخصوص کلاچ، دستکش ایمنی و چراغ قوه برای دید بهتر جهت انجام این تست ضروریست.
تعمیر کمپرسور کولر خودرو تعمیر قطعه موردبحث شامل دو بخش جزئی و تخصصی است. تعمیرات جزئی کمپرسور کولر ماشین می تواند شامل تعویض کلاچ یا بلبرینگ، رفع نشتی با تعویض آب بندی ها و تمیز کردن دریچه ها یا کندانسور باشد؛ اما تعمیرات تخصصی نیازمند ابزار ویژه و مهارت بالا هستند. به صورت مثال در این بخش به تنظیم سوپاپ ها یا تعمیر بوبین پرداخته می شود و ازاین رو سفارش می نماییم که تعمیرات کمپرسور کولر خودرو توسط مکانیک حرفه ای صورت گیرد چونکه پیچیدگی زیادی دارد.
هزینه های تعمیر و تعویض کمپرسور کولر در جدول زیر قیمت تقریبی کمپرسور کولر بعضی از خودرو های پرفروش داخلی و خارجی ذکر شده است.
نام خودرو
قیمت تقریبی کمپرسور کولر (تومان)
پراید
۶ میلیون
پژو ۲۰۶
۸٫۵ میلیون
سمند
۸٫۵ میلیون
پارس
۸٫۵ میلیون
کوییک/ساینا
۸٫۵ میلیون
ال ۹۰
۱۰ میلیون
هیوندای توسان
۱۶ میلیون
تویوتا کرولا
۱۵ میلیون
باید توجه داشت که قیمت کمپرسور کولر بسته به برند، نوع خودرو و متغیرهای دیگر متفاوت خواهد بود. همینطور باید گفت تعمیر کلاچ/بلبرینگ این قطعه می تواند هزینه ای در حدود ۵۰۰ هزار تا ۲ میلیون تومان داشته باشد. تعویض روغن کمپرسور کولر هم بین ۱ تا ۲ میلیون تومان هزینه در بر دارد. هزینه شارژ گاز کولر ماشین هم با عنایت به عامل های متعدد بین ۶۰۰ هزار تا ۱ میلیون تومان است.
نگهداری و جلوگیری از خرابی کمپرسور کولر ماشین برای افزایش طول عمر قطعه موردبحث و کاهش هزینه ها پیشنهاد می شود اقدامات زیر مدنظر قرار گیرد.
سرویس دوره ای سرویس دوره ای شامل بررسی سالانه یا هر ۱۵، ۰۰۰ تا ۲۰، ۰۰۰ کیلومتر کمپرسور، تسمه ها و کلاچ توسط متخصص است. این کار به شناسایی زودهنگام نشتی، فرسودگی بلبرینگ ها، یا مشکلات الکتریکی کمک کرده، با تعویض بموقع قطعات فرسوده، عمر کمپرسور را زیاد می کند.
شارژ گاز مبرد شارژ گاز مبرد باید هر ۲ تا ۳ سال یا هنگام کاهش فشار صورت گیرد. استفاده از مبرد استاندارد (مانند R۱۳۴a) و پیشگیری از شارژ بیش از اندازه از خرابی کمپرسور به سبب فشار اضافی یا یخ زدگی اواپراتور جلوگیری می کند.
تمیز کردن کندانسور تمیز کردن کندانسور هر ۶ ماه یا قبل از فصل گرما با فشار آب یا هوای فشرده برای حذف گردوغبار و برگ ها ضروری می باشد. انسداد در این بخش می تواند دمای کمپرسور را بالا برده و به خرابی آن منجر شود.
روغن کاری روغن کاری کمپرسور باید هر بار که مبرد شارژ می شود یا هر ۲ سال یک مرتبه با روغن مخصوص کمپرسور صورت گیرد. کمبود روغن سبب سایش قطعات داخلی و کاهش کارآمدی می شود، به همین خاطر چک کردن سطح آن سفارش می شود.
استفاده معقول استفاده معقول شامل روشن نکردن کولر در دماهای بسیار پایین (زیر ۵ درجه سانتی گراد) و اجتناب از کار مداوم در بار سنگین (مثلاً با پنجره های باز) است. این کار از فشار اضافی به کمپرسور جلوگیری کرده و عمر مفید آن را زیاد می کند.
نتیجه گیری خرابی کمپرسور کولر ماشین می تواند به علل گوناگونی همچون نشتی گاز مبرد، فرسودگی بلبرینگ ها، مشکلات الکتریکی، کمبود روغن و آلودگی سیستم رخ دهد که هر یک با علائمی مانند صدای غیرعادی، عدم سرمایش و افزایش مصرف سوخت همراه می باشد. این مشکل نه تنها راحتی سرنشینان را مختل می کند، بلکه می تواند هزینه های تعمیراتی قابل توجهی به دنبال داشته باشد؛ ازاین رو به تمامی کاربران عزیز پدال سفارش می شود با انجام سرویس دوره ای، شارژ بموقع گاز مبرد، تمیز کردن کندانسور، استفاده از روغن مناسب و بهره برداری معقول از سیستم کولر، از خرابی این قطعه جلوگیری کرده و به سلامت و طول عمر خودروی خود توجه ویژه ای داشته باشند.
منبع: بازار پرواز
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب