نحوه عملکرد توالت هواپیما ساده ترین سوال، پیچیده ترین پاسخ
بازار پرواز: توالت های هواپیما برعکس تصور عمومی، بسیار هوشمندانه طراحی شده اند و سیستم پیچیده ای در پس آن برای فلاش کردن و جمع آوری فضولات در یک مخزن تعبیه شده است.
غزال زیاری: پرواز با هواپیما برای خیلی از افراد تجربه ای عادی است، اما همچنان پرسش های جالبی در رابطه با آن مطرح می شود که یکی از رایج ترین آنها این است: سرنوشت فضولات در توالت های هواپیما چه می شود؟
توالت های هواپیما بر خلاف تصور عمومی، بسیار هوشمندانه طراحی شده اند. سیستم فلاش آنها بر پایه اختلاف فشار بین داخل کابین (که تحت فشار است) و بیرون هواپیما عمل می کند. وقتی دکمه فلاش را می زنید، دریچه ای باز می شود و همین اختلاف فشار مثل یک جاروبرقی قدرتمند، همه چیز را بسمت مخزن می کشد. روی زمین البته از پمپ خلأ استفاده می شود، اما در ارتفاع بالا خود اختلاف فشار کافی خواهد بود.
مخازن مخصوصی در هواپیما تعبیه شده که ضایعات را جمع آوری می کنند. در بعضی مدلها تمام توالت ها به یک مخزن مشترک وصلند و برخی دیگر مخازن جداگانه دارند. سیستم های پیچیده تری مثل آن چه در هواپیمای لاکهید تری استار استفاده می شد، حتی از "جعبه منطقی" برای مدیریت نوبت فلاش ها بهره می بردند. طراحی لوله کشی هم با انحنا صورت می گیرد تا سرعت حرکت فاضلاب کاهش یابد؛ چون که فشار خلأ آن قدر بالاست که می تواند به مخزن صدمه بزند.
پیش از سیستم خلأ، هواپیماها از سیستم های شیمیایی استفاده می کردند؛ مشابه دستشویی های سیار امروزی. همین روش منشأ اصطلاح "یخ آبی" شد؛ یعنی فضولاتی که از مخزن نشت می کردند و در ارتفاع بالا یخ زده و بشکل تکه های خطرناک به زمین می رسیدند. خوشبختانه امروزه این پدیده در پروازهای تجاری مدرن تقریبا وجود ندارد و تنها در بعضی جت های کوچک با دستشویی های ساده دیده می شود.
به قول کارشناسان، سیستم خلأ بهترین راهکار برای هواپیماهای مدرن است: ایمن، قابل اعتماد و سبک وزن. پس دفعه بعد که در آسمان ها وارد دستشویی شدید و صدای فلاش را شنیدید، یادتان باشد پشت آن صدا، یکی از جالب ترین اختراعات مهندسی هوانوردی در کار است.
برای مطالعه ادامه این مقاله و کشف پشت پرده عجیب تر توالت های هواپیما، اینجا کلیک کنید.
۲۲۷۲۲۷
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب