صرفه جویی ارزی 200 میلیون دلاری با نمایشگاه ایران ساخت

صرفه جویی ارزی 200 میلیون دلاری با نمایشگاه ایران ساخت به گزارش بازار پرواز، رییس مرکز راهبردی ستادهای ویژه توسعه معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان اظهار داشت: بواسطه برگزاری نمایشگاه ایران ساخت در ادوار مختلف حدود ۲۰۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی مستقیم داشتیم.


به گزارش بازار پرواز به نقل از مهر، عبدالحسن بهرامی در نشست خبری هفته پژوهش و فناوری ۱۴۰۴ که امروز دوشنبه ۱۷ آذرماه در ستاد معاونت علمی و فناوری انجام شد ضمن اشاره به زمان برگزاری این رویداد اظهار داشت: همزمان با هفته ملی پژوهش و فناوری از ۲۲ آذر ماه (شنبه آینده) تا ۲۵ آذر ماه، نمایشگاه ایران ساخت را در سالن های خلیج فارس و میلاد (سالن ۴۰) و همزمان با نمایشگاه موفقیتهای هفته پژوهش برگزار می نماییم. یکی از توفیقات نمایشگاه ایران ساخت در سالهای اخیر، همزمانی آن با هفته پژوهش و فناوری و نمایشگاه موفقیتهای این حوزه بوده است. وی اظهار نمود: نقطه عطف نمایشگاه ایران ساخت سال جاری این است که به واسطه جنگ تحمیلی ۱۲ روزه بازار شرکتهای دانش بنیان تحت تاثیر قرار گرفت و در قسمتهایی این اتفاق ناگوار اثری ایجاد کرد ولی ما سعی کردیم در این دوره از نمایشگاه ایران ساخت ریزش نداشته باشیم. رئیس نمایشگاه ایران ساخت ضمن اشاره به فروش دوره پیشین نمایشگاه ایران ساخت اظهار داشت: در دوره دوازدهم ۳۶۰ میلیارد تومان در نمایشگاه ایران ساخت فروش داشتیم و از این میزان، مبلغ ۱۳۵ میلیارد تومان یارانه معاونت علمی بوده که به خرید دانشگاه ها، مراکز علمی، پژوهشی و فناوری برای تجهیز شبکه های آزمایشگاهی اختصاص یافته است. همین طور مجموع فروش ادوار مختلف ایران ساخت ۲.۵ همت بوده است. وی ضمن اشاره به ۱۴ گروه بندی کالایی در نمایشگاه ایران ساخت اظهار داشت: این دوره ۱۴ گروه بندی کالایی را در دستور کار داریم که شامل حوزه های نفت، گاز و پتروشیمی، فیزیک پایه، تجهیزات عمومی و آزمایشگاهی، تجهیزات و ماشین آلات در حوزه های فناوری های راهبردی، کشاورزی و محیط زیست، برق، الکترونیک و نرم افزار، شبیه سازها، عمران و ساختمان، مکانیک، شیمی و متالورژی، مهندسی پزشکی، مواد آزمایشگاهی، و تجهیزات حوزه تست و آزمون پیشرفته و خدمات کالیبراسیون است. بهرامی در مورد حمایت هایی که سال جاری در دوره سیزدهم نمایشگاه ایران ساخت صورت خواهد گرفت، اظهار داشت: برای سطح اول و سطح دوم محصولات، یارانه خرید ۵ درصد افزایش خواهد داشت. در سالهای گذشته برای سطح اول ۴۰ درصد، سطح دوم ۲۵ درصد، سطح سوم ۱۰ درصد یارانه می دادیم و سطح چهارم هم بدون یارانه حمایتی بود. اما سال جاری در دوره سیزدهم، برای سطح اول ۴۵ درصد حمایت خواهیم داشت و برای سطح دوم هم یارانه از ۲۵ درصد به ۳۰ درصد بالا رفته است. وی تصریح کرد: هدف ما در این دوره این است که حمایت ها را به سوی محصولات های تک و فناوری بالا ببریم. بنابراین از محصولات سطح اول و دوم حمایت ها بیشتر بالا رفته است. رئیس نمایشگاه ایران ساخت مهم ترین اهداف برگزاری این نمایشگاه را خرید تجهیزات با فناوری بالا و ساخت داخل، تقویت زیرساخت های آزمایشگاهی و توانمندسازی شرکت ها دانست و اظهار داشت: شاید مهم ترین کارکردی که در نمایشگاه ایران ساخت دنبال می نماییم، خرید تجهیزات آزمایشگاهی است که بوسیله یارانه خرید برای لابراتوار ها به دانشگاه ها و موسسات آموزشی تخصیص پیدا می کند. وی با اشاره به اینکه تخمین کل بازار جهانی حوزه تجهیزات آزمایشگاهی و مواد مصرفی دنیا حدود ۸۰ میلیارد دلار است، اظهار داشت: آمریکای شمالی حدود ۳۰ میلیارد دلار، اروپا حدود ۷ میلیارد دلار، آسیا حدود ۸ میلیارد دلار بازار دارند. این آمار نشان دهنده این است که هر چقدر ما برای رشد علمی کشور برنامه ریزی داشته باشیم، پایه و اساس آن تجهیز زیرساخت های آزمایشگاهی است.

تسهیل دسترسی دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی و صنایع به محصولات تحریمی

بهرامی در مورد اهمیت توسعه فناوری در شرایط تحریمی اظهار داشت: یکی از امکاناتی که نمایشگاه ایران ساخت فراهم می آورد، تسهیل دسترسی دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی و صنایع به محصولات تحریمی است. به واسطه برگزاری این نمایشگاه در ادوار مختلف حدود ۲۰۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی مستقیم داشته ایم و حدود ۵۰۰ میلیون دلار غیرمستقیم صرفه جویی انجام شده است. همین طور در طول ۱۲ دوره حدودا ۷ هزار نفر نیروی متخصص در شرکتهای دانش بنیان اشتغال پیدا کرده اند، که خود اهمیت این مساله را نشان میدهد. وی ضمن اشاره به پشتیبانی از استانداردسازی محصولات در نمایشگاه اظهار داشت: ما محصولات را در ایران ساخت حمایت می نماییم تا به یک برند صادراتی تبدیل شوند. با برنامه های استانداردسازی، طراحی صنعتی و توجه به کاربرپسندی کوشیدیم محصولاتی را حمایت نماییم تا نشان و برند ایران ساخت را دریافت نمایند که دارای توان صادراتی باشند. رئیس نمایشگاه ایران ساخت در مورد صادرات محصولات این نمایشگاه توضیح داد: یکی از تأکیدات ریاست محترم جمهوری در بازدید دوره گذشته از نمایشگاه و دستوری که به دبیرخانه ابلاغ گردید، فراهم کردن بستر صادرات برای حوزه ایران ساخت بود. تا دوره نهم و دهم، بیشتر بازار ما عمدتا داخلی و متمرکز بر تجهیز شبکه آزمایشگاهی داخل کشور بود اما از دوره گذشته استراتژی خودرا تغییر دادیم. وی ادامه داد: ما برنامه لیزینگ را با همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی به حوزه ایران ساخت اضافه کردیم و تسهیلات لیزینگ با سود ۲۰ درصد را به صنایع اختصاص دادیم تا بتوانیم صنایع را بعنوان مشتریان جدید به بازار نمایشگاه اضافه نماییم. همین طور یک برنامه ساختارمند برای توسعه بازار صادراتی تدارک دیده ایم.

حمایت از بالاتر از ۱۰ محصول با فناوری سطح بالا

بگفته رئیس مرکز راهبردی ستادهای ویژه توسعه معاونت علمی؛ یکی از برنامه های جدی که از دوره قبل شروع شده و در این دوره هم پیگیری می شود، کوشش برای پشتیبانی از بالاتر از ۱۰ محصول با فناوری سطح بالا (های تک) برای دوره آتی نمایشگاه است. هدف ما این است که محصولاتی را در دستور کار قرار دهیم که بتوانند ارزآوری بسیار خوبی برای کشور داشته باشند. وی ادامه داد: نیاز جامعه دانشگاهی، واحدهای پژوهش و توسعه در صنعت و بخش های تحقیقاتی، به ویژه با توسعه و کاربردی سازی تکنولوژیهای جدید مثل هوش مصنوعی، کوانتوم، فوتونیک، لیزر، میکروالکترونیک، زیست فناوری و مواد، ایجاب می کند که تجهیزات آزمایشگاهی متناسب با این توسعه را داشته باشیم و این مساله را بصورت ویژه در دستور کار قرار داده ایم. بهرامی ضمن اشاره به هماهنگی های انجام شده با دبیرخانه اعتبار مالیاتی و تولید بار اول در معاونت علمی اظهار داشت: سال جاری برای تمامی موسسات تولیدی و خدماتی دارای پروانه بهره برداری، هزینه کرد خرید تجهیزات تست و آزمون پیشرفته از نمایشگاه ایران ساخت که در پروژه های پژوهش و توسعه آنها مورد استفاده قرار می گیرد و به تأیید معاونت علمی می رسد، به میزان استهلاک سالیانه دستگاه خریداری شده، مشمول «اعتبار مالیاتی طرح توسعه» موضوع بند (ب) ماده ۱۱ قرار خواهد گرفت. وی ادامه داد: همین طور برای این موسسات، با تأیید دبیرخانه نمایشگاه، حداکثر ۱۰۰ درصد هزینه کرد قراردادهای ساختِ بار اولِ تجهیزات تست و آزمون پیشرفته هم مشمول اعتبار مالیاتی موضوع بند (ب) ماده ۱۱ خواهد شد. این اقدامات جزو نقاط عطف و ارتقایی برای فروش و کاربردی سازی محصولات در این دوره است.

1404/09/18
09:43:36
5.0 / 5
6
تگهای خبر: آمریكا , آموزشی , الكترونیك , بال
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۱
هواپیمای ریموت
پربیننده های بازارپرواز

پربحث ترینهای بازارپرواز

جدیدترینهای بازارپرواز

بازار پرواز
flybazar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت بازار پرواز محفوظ است

بازار پرواز: جایی که آسمان، محدودیت نیست. دروازه ای به طرف دنیای جذاب پرواز و هوانوردی