كورش سلیمانی در نشست خبری حریم تئاترشهر
حریم تئاتر شهر یک حریم باز است
به گزارش بازار پرواز، کورش سلیمانی با اعلان اینکه حریم مجموعه تئاترشهر یک حریم باز است، بر لزوم تشکیل این حریم در جهت مراقبت از این مجموعه تأکید نمود.
به گزارش خبرنگار ایسنا، نشست خبری حریم مجموعه تئاترشهر بامداد امروز یکشنبه، ۲۳ آذر ماه با حضور کورش سلیمانی، رئیس این مجموعه، سعید جمشیدی، مدیر دفتر طرح های عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهندس سروناز امیتازی، طراح حریم و مجتبی گیویان، از کارکنان مجموعه تئاتر شهر که مسئولیت پیگیری طرح حریم را بر عهده داشته، انجام شد.
در آغاز کورش سلیمانی، با ارائه توضیحاتی درباره ی ضرورت روشنگری درباره ی حریم مجموعه تئاترشهر اشاره کرد: ضروری است به پرسش های جامعه تئاتری و رسانه ها درباره ی جزئیات حریم پاسخ بدهیم. این پروژه از مدت ها پیش شروع شده و پیشبرد آن با فراز و نشیب هایی همراه بوده است.
او افزود: تئاتر شهر و همه محلهای فرهنگی میراثی است که باید به نسل های آینده منتقل نماییم. تلاش ما اینست که خدمتی انجام بدهیم بدون این که بخواهیم بگوییم در دوره ما این کار انجام شده است.
سلیمانی با اشاره به این که ایجاد حریم برای تئاتر شهر ضروریست، در این زمینه توضیح داد: بحث مراقبت از این مجموعه مطرح است؛ چه از نظر آثاری که در آن روی صحنه می روند و چه از نظر ترددهای نامناسبی که در اطراف آن وجود دارد و گاه بخصوص در ساعتهای پایانی شب بسیار مشکل ساز شده و دردسرهایی برای بانوان هنرمند بوجود آورده است.
رئیس مجموعه تئاترشهر با اشاره به این که قصد بی حرمتی به کسی نداریم، تصریح کرد: کنار دیوار تئاترشهر جای مناسبی برای اسکان هموطنان کارتن خواب و روشن کردن آتش توسط آنان نیست. همچنانکه دستفروشان هم باید محل کسب درآمد داشته باشند اما حضور آنان در اطراف تئاتر شهر چندان مناسب نمی باشد.
او با تأکید بر ضرورت تشکیل کارهای فرهنگی متناسب با تعریف تئاتر شهر در محوطه این مجموعه اضافه کرد: این کار با تشکیل حریم، آسان تر رخ خواهد داد.
سلیمانی همینطور اشاره کرد: حریم ما بسته نیست بلکه برای رفع مزاحمت ها است و حریم باز است. این حریم در طول روز باز است و شب ها برای حفاظت از مجموعه بسته می شود.
او با تقدیر از سید عباس صالحی، وزیر ارشاد که به حریم تئاتر شهر توجه داشته است، از کوشش های وزارت خانه و دفتر طرح های عمرانی و همراهی شهرداری منطقه یازده تشکر کرد.
سلیمانی، تئاتر شهر، را نگین منطقه یازده خواند و اضافه کرد: هرچه اینجا روشن تر باشد، برای فضای کلی منطقه و هم برای هنرمندان خواهد بود.
در بخش بعدی این نشست که با اجرای علیرضا سعیدی، مدیر روابط عمومی تئاتر شهر برگزار شد، سروناز امتیازی، مهندس معمار و طراح حریم مجموعه تئاترشهر با همراهی مجتبی گیویان، با نمایش تصاویری و هم ارائه توضیحاتی درباره ی ضرورت ایجاد حریم نکاتی را بیان نمودند.
گیویان با اشاره به این که تئاتر شهر قبل تر حریمی داشته است، یادآوری کرد: در دوره حضور آقای کرباسچی در شهرداری به جهت سیاستی که در برداشتن حریم پارک ها وجود داشته، حریم تئاتر شهر هم برداشته می شود که مشکلاتی برای عرصه تملیک مجموعه به وجود می آورد.
او با اشاره به معضلات اجتماعی در اطراف مجموعه تئاترشهر طی سالهای گذشته افزود: گاه تجمعاتی که شکل می گرفت، ایمنی روانی مجموعه را به هم می زد، در کنار تهدیدهای امنیتی و مسائلی مانند تکدی گری و فروش مواد مخدر یا نزاع های خیابانی، ایمنی بنای تئاتر شهر را هم به خطر انداخته است.
گیویان سپس به صدمه هایی اشاره نمود که به بنای مجموعه وارد شده، مانند سرقت و آسیب زدن به مجسمه های این مجموعه و مواردی چون دستبرد زدن به کاشی ها، دستگیره ها و دیگر اجزای این بنا و متذکر شد: دنبال مقصر نیستیم ولی وظیفه ما مراقبت از مجموعه تئاتر شهر به عنوان یکی از میراث های پرارزش کشور است.
او همین طور از صدمه هایی یاد کرد که با راه اندازی ایستگاه مترو در مجاورت مجموعه روی داده است و اظهار داشت: هم اکنون صدای توقف قطارهای مترو و لرزش ناشی از آن کاملا در مجموعه و به خصوص زیرزمین آن محسوس است در صورتی که قبلا سکوت مطلق بود.
گیویان یادآوری کرد: بحث حریم مجموعه از سال ۸۰ دنبال می شد و از سال ۸۴ تأکید شد که نباید در حریم تئاترشهر به عنوان مجموعه ای که عرصه دارد، چیزی ساخته شود تا این که در دهه ۹۰ وزارت میراث فرهنگی در باب حریم مصوبه ای می دهد و آقای اسماعیلی، وزیر وقت ارشاد پیگیر آن می شود. به صورتی که سال ۱۴۰۲ متعهد شدیم برای ایجاد حریم، طرحی به وزارت میراث بدهیم که در این وزارت خانه تایید گردد.
او با اشاره به مطالعات و بررسی هایی که توسط سروناز امتیازی برای ایجاد حریم تئاترشهر صورت گرفته، از دریافت مجوز وزارت میراث سخن اظهار داشت که به شورای شهر و شهرداری هم ارسال شده و یادآوری کرد که دی ماه ۱۴۰۲ با حضور اسماعیلی، کلنگ ایجاد حریم زده شده است.
سپس سروناز امتیازی، مهندس طراح حریم مجموعه تئاتر شهر با ارائه یادداشتی، توضیحات خودرا درباره ی طراحی حریم این مجموعه و ضرورت تشکیل آن ارائه کرد.
در ادامه، سعید جمشیدی مدیر دفتر طرح های عمرانی وزارت ارشاد که سابقه هنری در زمینه تئاتر دارد، با ارائه توضیحاتی درباره ی چند و چون اجرای پروژه تعیین حریم، اظهار داشت: قرارداد اجرای طرح حریم سال ۱۴۰۲ در دولت گذشته بسته شد. سال ۱۴۰۳ جلسات گوناگونی درباره ی اجرای این طرح برگزار کردیم ولی گرفتار کمبود بودجه شدیم و بابت این تاخیر از مردم عزیز ایران و هنرمندان و اهالی رسانه عذرخواهی می کنم. از این تاخیرها به عنوان یک درس آموخته یاد می کنم که باید آنرا مدیریت نماییم.
او افزود: تلاش مان اینست که حریمِ باز تئاتر شهر به نتیجه برسد. قرار نیست هیچ محدودیتی ایجاد بشود ولی ورود و خروج ها کنترل می شود. مشکل اصلی تئاترشهر، حریم نیست بلکه باید این ساختمان وجود داشته باشد که درباره ی حریم آن صحبت نماییم. این ساختمان همچنان مشکلات سازه ای دارد و مسائل میراثی و الحاقاتی دارد.
در ادامه بخش پرسش و پاسخ برگزار گردید.
سلیمانی درباره ی همکاری با شهرداری و مترو منطقه توضیح داد: مدیر مترو منطقه خیلی همکاری کرد و برنامه ای داریم برای داخل مترو که با هویت مجموعه تئاترشهر هماهنگی داشته باشد.
جمشیدی هم درباره ی برآورد بودجه حریم و هزینه های انجام شده توضیح داد: قرارداد این پروژه سال ۱۴۰۲ بسته شده که بر مبنای شرایط آن زمان، ۲۹ میلیارد تومان و مشتمل بر چند فاز بوده است. طرح در فاز دو ناقص بود و پس از قرارداد فاز دو گرفتار تغییرات و مراحل تکمیلی شد. این قرارداد به روز نشده و با همان رقم پیش می رود که مرحله نخست را پوشش می دهد.
وی افزود: حریم تئاتر شهر را پیش از جشنواره فجر باز می نماییم ولی به مفهوم تکمیل آن نیست چون بطور قطع نیازمند بازآفرینی و بازسازی است چونکه مجموعه گرفتار صدمه شده و دو تا سه سال زمان می برد. ما بحث اطفای حریق را داریم که برآورد نزدیک به دویست میلیارد تومان دارد. ضمن این که صدمه هایی را که از نظر سازه ای انجام شده، بازسازی می نماییم.
جمشیدی درباره ی برنامه های فرهنگی محوطه داخلی حریم توضیح داد: یکی از مهم ترین کارهای فازهای بعدی ما تکمیل دوربین های مدار بسته داخل محوطه است. بدون این که کرامت هنرمند خدشه دار شود.
او با تأکید بر ضرورت ایجاد سیستم اعلام و اطفای حریق در مکان هایی مانند تئاتر شهر و موزه هنرهای معاصر اظهار داشت: اولویت کار ما در وزارت فرهنگ و ارشاد بحث اعلام و اطفای حریق است که از سال آینده مالی، در اولویت اول قرار می گیرد.
جمشیدی، یکی از دلیلهای طولانی شدن روند اجرای طرح ایجاد حریم تئاتر شهر را بحث اعتبارات خواند و عنوان کرد: بخشی از این تاخیر هم دلیلهای فنی و اجرائی داشت.
او در جواب این که اگر در این حریم تخلفی ایجاد شود، چه مرجعی مسئول پیگیری آن است، اشاره کرد: تئاتر شهر در مالکیت وزارت ارشاد است و هرگونه تعرض و خسارتی که به آن وارد شود، از راه این وزارت خانه پیگیری می شود، هرچند پس از این به علت ایجاد حریم، این صدمه ها کمتر خواهد شد.
سلیمانی هم درباره ی ایجاد سیستم اعلام و اطفای حریق در تئاترشهر اظهار داشت: اعلام حریق چون کم هزینه تر بوده، انجام شده است.
او با ارائه توضیحاتی درباره ی شکل همکاری با مترو اظهار داشت: صحبتی شده که ورودی مترو متناسب با تئاتر شهر بشود و حتی جایش هم عوض بشود.
جمشیدی هم با اشاره به محدودیت بودجه فرهنگ اصرار کرد از حضور هر سرمایه گذاری که بخواهد به فضای فرهنگ کمک نماید، استقبال می نماییم و ورودش را هم تسهیل می نماییم.
سلیمانی درباره ی همکاری میراث فرهنگی با اجرای طرح حریم اظهار داشت: تمام اتفاقات اینجا باید با تایید میراث فرهنگی انجام بشود. حریم ما باز است ولی در درگاه ها همکارانی داریم برای کنترل رفت و آمدها که مشکلی برای مجموعه رخ ندهد. این محوطه متعلق به مردم است و قرار نیست فقط متعلق به جامعه تئاتری باشد.
در ادامه، امتیازی درباره ی تعداد درهای ورود و خروج مجموعه توضیح داد: در تئاتر شهر با مطالعه نقشه های اولیه با بنایی مواجهیم که در زمینه ای واقع شده و رینگی دور آنرا گرفته. ما به اصالت طراحی بنا بازگشتیم. هم اکنون، ورودی اصلی در ضلع شمال غربی است. از آنجاکه پارکینگ ها به سالن تبدیل گشته، در ضلع جنوب شرقی هم یک ورودی دیگر گذاشته ایم.
او درباره ی زیبایی حریم و تفاوت های آن با موزه سینما که در این جلسه چند بار عنوان شد که از آن الهام گرفته شده، اظهار داشت: هر بنایی داستان و هویت خودرا دارد. ضمن این که تئاتر شهر و موزه سینما از نظر مکان جغرافیایی و نوع بنا متفاوت هستند. اینجا در موقعیتی راهبردی واقع شده و گرچه حریم قبلی ظریف تر بود، اما حریم فعلی برای موقعیت تئاتر شهر مناسب تر بود.
سلیمانی هم درباره ی مقایسه حریم تئاتر شهر و موزه سینما اظهار داشت: مطمئنا این دو بنا تفاوت ماهوی دارند و بحث ما تشابه شکلی حریم است که بیشترین شباهت را به موزه سینما دارد.
امتیازی درباره ی تیغه های فلزی حریم مجموعه و فرم مواج آن توضیح داد: یکی از دلیلهای فرم مواج، طولانی بودن مسیر است.
او درباره ی رنگ تیغه های حریم که رنگی تیره دارد هم اظهار داشت: هدف ما چیدمان شهری بود که طرح اولیه ما رد شد و بحث رنگ عنوان شد. در انتخاب رنگ محدودیت داشتیم ولی باور داریم در همین شکل هم، نور محیطی و فضای شهری موثر است.
گیویان هم دراین خصوص اظهار داشت: در برخورد با این حریم، یک زمان بحث سلیقه شخصی ما مطرح می شود ولی بحث دیگر، مقدورات و محدودیت هایی است که با آن مواجه می شویم. یکی از چندین موردی که میراث بر آن تأکید داشت، تفاوت ملموس و عریان حریم به وجود آمده ی پیرامون مجموعه با خود بناست که باید مورد توجه ما قرار می گرفت.
حرف آخر اینکه طرح در فاز دو ناقص بود و بعد از قرارداد فاز دو گرفتار تغییرات و مراحل تکمیلی شد. بدون اینکه کرامت هنرمند خدشه دار شود. این محوطه متعلق به مردم است و قرار نیست فقط متعلق به جامعه تئاتری باشد.
منبع: بازار پرواز
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب