مدیرعامل كیشایر با اعلام خبر انعقاد تفاهمنامه با بویینگ برای خرید ۱۰فروند بویینگ MAX737 گفت: تا پایان سال ۶ فروند ایرباس خانواده ۳۲۰ نیز به ناوگان كیشایر اضافه خواهد شد.
محمدتقی جدیدی در گفتوگو با فارس با اشاره به انعقاد تفاهم با نماینده بویینگ برای خرید 10فروند هواپیمای بویینگ MAX اضافه كرد: این هواپیما قادر است مسیرهای 5 تا 6 ساعته را به راحتی طی كند، به عنوان مثال این هواپیما میتواند از
فرودگاه امام خمینی(ره) به چین، لندن، كشورهای حاشیه خلیج فارس، روسیه، اروپا، استكهلم و در جنوب تا سریلانكا
پرواز یك سره داشته باشد.
مدیرعامل كیشایر ادامه داد: كابین این هواپیماهای بویینگ 180صندلی كلاسیك دارد و برای این شركت خرید آن از نظر بازرگانی مقرون به صرفه است.
جدیدی با بیان اینكه برای خرید این هواپیماها جذب فاینانسر انجام میشود، توضیح داد: برای شركتهای هواپیمایی از نظر بازرگانی خرید هواپیمای نو به صورت نقد، صرفه اقتصادی ندارد چون هر بویینگ مكس حدود 60 تا 70 میلیون دلار قیمت دارد و اگر روزانه 8
پرواز هم داشته باشد از نظر بازگشت سرمایه توجیه مالی ندارد از این منظر خریداران هواپیماها و ایرلاینها طالب خرید هواپیماهای اقساطی و در قالب فاینانس هستند.
وی سود فاینانس با احتساب بیمه و ریسك در اروپا را 4 تا 5 درصد اعلام كرد و گفت: كیشایر تلاش كرد ضمن سفارش هواپیما به دنبال فاینانسر باشد و در این باره پیگیریهایی هم انجام داد و مجوز السی به بانكهای داخلی داده شده كه میتوانند به راحتی از طریق بانكهای داخلی فاینانسر را انجام داد.
جدیدی ادامه داد: بانكها و موسسات مالی برای فاینانس هواپیماهای نو استقبال بیشتری دارند چون ریسك كمتری دارد بنابراین پیشبینی میكنیم، استقبال فاینانسر برای خرید این هواپیماها مناسب باشد.
مدیرعامل كیشایر همچنین از تلاش برای خرید 6 فروند ایرباس خانواده 320 ازجمله 318، 319، 320 و 321 خبر داد و گفت: ثبت سفارش به كارخانههای اصلی و بزرگ تولید هواپیما نظیر بویینگ و ایرباس و تحویل هواپیماها زمانبر است و ممكن است در برخی شرایط تا 10سال زمان ببرد بنابراین تلاش كردهایم كه از روشی دیگر هواپیماهای ایرباس نو را دریافت كنیم.
كاپیتان جدیدی توضیح داد: وقتی شركت خریدار هواپیما قادر به پرداخت اقساط آن هواپیما نباشد و آن هواپیما هم به دلیل تسهیلات و فاینانس در گرو یك بانك قرار داشته باشد، آن بانك برای بازگشت سرمایه خود این هواپیماها را به فروش میگذارد و حراج میكند و در این راستا تلاش كردهایم 6 فروند از این هواپیماهای نو كه از سوی بانكها به حراج گذاشته شدهاند، خریداری كنیم.
وی در پاسخ به اینكه آیا این ایرباسها مشمول خدمات پس از فروش و گارانتی از سوی كارخانه سازنده میشوند؟ توضیح داد: این هواپیماها نو و ساخت كمپانی ایرباس است بنابراین گارانتی و ضمانت آنها را برعهده میگیرد و از سویی برای شركت كیشایر هم چنین خریدهایی صرفه اقتصادی دارد زیرا علاوه بر نو بودن زیر قیمت خریداری كردهایم.
مدیرعامل كیشایر اظهار كرد: برنامهریزی كردهایم كه تا پایان امسال هر 6 فروند از این ایرباسهای خانوادههای 320 شامل 320و 321 را وارد ناوگان كیشایر كنیم. این ایرباسها از نظر كرو پروازی یكسان است و از نظر وضعیت كاكپیت هم تفاوتی ندارد و فقط تعداد صندلیها متفاوت است بنابراین برای یك شركت هواپیمایی صرفه اقتصادی دارد كه هر 4 تایپ این هواپیما را وارد ناوگان خود كند و به تناوب فصل و تعداد
مسافر، نوع هواپیما را در پروازها دخالت دهد.
كاپیتان جدیدی ادامه داد: هر روز حدود دو ساعت برای خرید این ایرباسها و بویینگها مذاكراتی حضوری و ایمیلی و تلفنی داریم و تا دو ماه آینده خبرهای خوشی در این مورد منتشر میشود.