شتاب توسعه در خراسان شمالی بعد از استقرار نظام جمهوری اسلامی

شتاب توسعه در خراسان شمالی بعد از استقرار نظام جمهوری اسلامی بازار پرواز: بجنورد- توسعه و پیشرفت در خراسان شمالی بعد از استقرار نظام جمهوری اسلامی با تولید شركت های بزرگ صنعتی نظیر پتروشیمی در بجنورد، آلومینا در جاجرم و لوله گستر و فولاد در اسفراین، شتاب دوچندانی گرفت و غبار محرومیت را از این استان زدود.


به گزارش بازار پرواز به نقل از ایرنا، دستاوردهای بی شمار نظام جمهوری اسلامی و بركات آن بر كسی پوشیده نیست، پیش از انقلاب اسلامی هیچ كارخانه و یا واحد صنعتی بزرگی در این استان تولید نشده بود اما، تولید شركت های مزبور بعنوان صنایع مادر، علاوه بر تولید اشتغال توانست اقتصاد استان را رونق بخشد و به رشد این خطه از كشور سرعت دهد.
به گفته استاندار خراسان شمالی، اكنون هم طرح های توسعه ای برای پتروشیمی و آلومینا و لوله گستر در دست پیگیری است تا مردم استان شاهد شكوفایی بیشتر در این صنایع باشند.
محمدرضا صالحی اظهار داشت: شتاب بخشی خدمات رسانی به مناطق محروم از بركات ارزشمند نظام جمهوری اسلامی است و بر این اساس در دوردست ترین نقاط استان خدمات زیربنایی خوبی انجام شده است.
استاندار خراسان شمالی اظهار داشت: اكنون وضعیت معیشتی مردم در روستا و شهر با دوران پیش از انقلاب اسلامی قابل مقایسه نیست به صورتی كه اكنون در دور ترین روستاها، زیر ساخت ها مهیا شده است و این مصداقی از تحقق نسبی عدالت اجتماعی است.
یكی از مصادیق عدالت محوری، توسعه خدمات بهداشتی و درمانی است.
بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشكی خراسان شمالی، زیرساخت های بوجود آمده در این استان قابل مقایسه با پیش از انقلاب نیست و تعداد مراكز بهداشتی - درمانی وآموزشی رشد بسیار چشمگیری داشته است.
تعداد بیمارستان ها در این خطه از كشور از 2 بیمارستان در پیش از انقلاب اكنون با احتساب بیمارستان اسفراین و نظامی و تامین اجتماعی به 12 بیمارستان رسیده است و تعداد تخت بیمارستانی هم از 145 تخت به یكهزار و 405 تخت افزایش یافته است.
پیش از انقلاب هیچ پایگاه اورژانس 115 در این استان دایر نبود اما اكنون 28 پایگاه دایر شده است.
اكنون چهار مركز تحقیقاتی و 6 مركزآموزشی در استان دایر است در حالیكه شمار این مراكز پیش از انقلاب صفر بود.
اكنون 2 دستگاه ام.آر.آی، پنج دستگاه سی.تی.اسكن و یك دستگاه آنژیوگرافی در استان تهیه شده است و یك مركزجامع تشخیص وغربالگری سرطان دایر شده است.

* توجه به تامین آب برای روستاییان
آبرسانی به روستاها یكی دیگر از اقداماتی است كه بعد از انقلاب مورد توجه قرار گرفته است.
مدیرعامل شركت آب و فاضلاب روستایی خراسان شمالی اظهار داشت: یكی از اقدامات شاخص نظام جمهوری اسلامی، توجه به تامین آب آشامیدنی سالم برای روستاییان است و در این باره تلاش های بسیاری انجام شده است.
حمید روشن روان اظهار نمود: تنها در طول مدیریت دولت یازدهم، ساكنان 39 روستای این استان از آب آشامیدنی سالم بهره مند شدند.
وی اضافه كرد: آبرسانی به این روستاها با جمعیت 13 هزار 565 نفر با توسعه و تكمیل پروژه ها و ساخت شبكه آب رسانی جدید انجام شده است.
مدیر عامل شركت آب و فاضلاب روستایی خراسان شمالی اظهار داشت: در چهار سال قبل 15 هزار و 195 فقره اشتراك به شمار مشتركان این شركت افزوده شده است.

* 74.2 درصد از روستاییان استان از آب سالم برخوردارند
مدیر عامل شركت آب و فاضلاب روستایی خراسان شمالی اظهار داشت: اكنون حدود 74.2 درصد از روستاییان این استان از آب آشامیدنی سالم برخوردار می باشند كه این میزان تا آخر امسال به 75 درصد خواهد رسید.
روشن روان اظهار نمود: در تلاش هستیم كه شاخص بهره مندی روستاییان استان از آب سالم امسال به میانگین كشوری كه اكنون 77 درصد است برسد.

*اعتماد به آموزش وپرورش
مدیركل آموزش و پرورش خراسان شمالی هم اظهار داشت: پیش از انقلاب هیچ مدرسه شبانه روزی در این خطه از كشور دایر نبود اما اكنون در دورترین نقاط استان در شهرستان مزری و محروم راز و جرگلان، دانش آموزان در مدارس شبانه روزی حضور دارند.
براتعلی حاتمی با اشاره به اینكه بعد از انقلاب، اعتماد مردم به آموزش و پرورش بیشتر شد اظهار نمود: پیش از انقلاب دختران بویژه در روستاها و مناطق تركمن نشین، به خوبی نمی توانستند از مزایای حضور در كلاس درس بهره مند شوند اما اكنون دختران تركمن شهرستان رازو جرگلان هم در كلاس های درس حضور دارند و توانسته اند در مسئولیت های مختلف خدمات رسانی كنند.
وی اضافه كرد: نرخ باسوادی پیش از انقلاب در این خطه از كشور 40 درصد بود اما اكنون به 83.3 درصد رسیده و نرخ باسوادی در بین افراد 10 تا 49 سال هم در این استان از 50 درصد در پیش از انقلاب به 92.85 درصد رسیده است.

*بهبود فضاهای آموزشی
مدیركل آموزش و پرورش خراسان شمالی اظهار داشت: فضای آموزشی در استان به صورت چشمگیری بهبود یافته است و شمار كلاس هایی كه سیستم گرمایشی غیر استاندارد داشتند در روند رو به كاهش به چهار هزار و 763 كلاس درس در سال قبل رسید.
وی خاطرنشان كرد: كلاس های دارای سامانه های گرمایشی استاندارد هم در روند رو به افزایش به 2 هزار و 907 كلاس درس در سه ماهه اول سال 95 رسید.
وی موفقیت دانش آموزان و داوطلبان در رقابت های كنكور را از دیگر توفیقات عنوان نمود.
حاتمی، خریداری 20 دستگاه گرماتاب برای نصب در سالن های ورزشی استان به مبلغ یك میلیارد ریال، خرید 13 دستگاه خودروی سواری دوگانه سوز، خرید تجهیزات هنرستانی هفت میلیارد ریال، خرید تجهیزات كامپیوتر و دیتا برای پایه ششم ابتدایی به ارزش سه میلیارد ریال، خرید كیت علوم و ریاضی دوره ی اول و دوم ابتدایی با 2 میلیارد ریال اعتبار، افتتاح مركز رفاهی بجنورد و افتتاح خانه معلم روئین را از دیگر اقدامات برشمرد.

*افتتاح بیش از62 هزار طرح در استان
بر اساس اعلام استانداری خراسان شمالی، از ابتدای دولت تدبیر بیش از 6 هزار و250 پروژه عمرانی در استان افتتاح و به بهره برداری رسیده است.
نماینده عالی دولت در خراسان شمالی با اشاره به اینكه حركت كشور بعد از انقلاب اسلامی رو به رشد بوده است، اظهار داشت: استقلال سیاسی كشور در بهمن ماه سال 57 به وجود آمد و اما استقلال فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی تدریجا و با كمك هم محقق می گردد كه با افزایش اثرگذاری خود در مباحث مختلف می توانیم اثرپذیری را كاهش و به استقلال برسیم.
محمد رضا صالحی اظهار نمود: شاخص بیكاری استان در ابتدای دولت تدبیر و امید 13.4 درصد بود كه این رقم در تابستان امسال به 9.9 درصد كاهش یافته است و هدف گذاری ما كاهش این عدد به زیر 5 درصد تا آخر دولت دوازدهم است.
وی اضافه كرد: كاهش نرخ تورم از 36.8 به 9.7 درصد، افزایش نرخ مشاركت اقتصادی از 40.6 به 47.7، افزایش تعداد واجدهای تولیدی فعال در بخش صنعت، معدن و تجارت از 318 به 355 واحد و كاهش واحدهای تولیدی راكد این حوزه از 99 به 69 واحد و همینطور افزایش واحدهای تولیدی فعال بخش كشاورزی از 205 به 397 واحد و كاهش 8 درصدی تعداد واحدهای تولیدی راكد در این بخش از دیگر اقدامات استان از ابتدای شروع به كار دولت تدبیر و امید تا امروز بوده است.
وی اظهار نمود: تولید اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری و شهرهای زیر 10 هزار نفر یكی دیگر از برنامه های دولت می باشد كه برای خراسان شمالی هم در این بخش 131 میلیارد و 500 میلیون تومان تسهیلات مستقیما از جانب دولت و همین مقدار توسط بانك ها از محل منابع بانكی پرداخت می گردد كه سرجمع این اعتبارات 263 میلیارد تومان با كارمزد كمتر از 8 درصد می باشد.
صالحی با اشاره به افزایش 13 برابری اعتبارات مشاغل خانگی استان اظهار داشت: بررسی و معرفی طرح ها توسط دستگاه های اجرایی همچنان ادامه دارد.

** چشم انداز خراسان شمالی در 1400
استاندار خراسان شمالی اظهار داشت: هدفگذاری استان برای افق 1404 قرار گرفتن در زمره 10 استان برتر است كه مقدمات آن باید در دولت دوازدهم فراهم گردد تا در چشم انداز پیش رو بتوانیم به فرموده رهبر معظم انقلاب و با عنایت به توانمندی و قابلیت های موجود، جزو 10 استان برتر قرار گیریم.
براساس نتایج سرشماری سال 95، جمعیت خراسان شمالی 863 هزار و 92 نفر است كه 1.08 درصد از جمعیت كشور را شامل می گردد. مساحت این استان هم 28 هزار و 434 كیلومتر مربع است كه 1.75 درصد از كل مساحت كشور را شامل می گردد.
با توجه به نتایج سرشماری سال 95، تراكم جمعیت در استان 30.4 نفر در هر كیلومتر مربع است و نتایج طرح آمار گیری نیروی كار نشان داده است كه 42.4 درصد از جمعیت در سن كار استان ( 10 ساله و بیشتر) از نظر اقتصادی فعال بوده اند یعنی در گروه شاغلان یا بیكاران قرار دارند.
بخش كشاورزی در استان با 40 درصد بیشترین سهم اشتغال را در میان بخش های عمده اقتصادی دارد و در مراتب بعدی بخش خدمات با 36 درصد و بخش صنعت با 24 درصد قرار دارند.
تقسیمات سیاسی خراسان شمالی شامل هشت شهرستان، 19 بخش، 22 شهر، 45 دهستان و هزار و 298 روستا است.
7185 /6042


1397/01/13
16:49:21
5.0 / 5
5160
تگهای خبر: تولید , جت , خدمات , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۴
کوادکوپتر کوچک
بازار پرواز
flybazar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت بازار پرواز محفوظ است

بازار پرواز

فروش هواپیمای کنترلی و کوادکوپتر و لوازم