ترس جنگل از مرگ كاغذی

ترس جنگل از مرگ كاغذی بازار پرواز: سنندج - زمانی كه انسان ساخت كاغذ از چوب درخت را كشف كرد و برای تولید انبوه آن با تبر و اره به دل جنگل ها زد، ترس جنگل از مرگ كاغذی شروع شد.


به گزارش بازار پرواز به نقل از ایرنا، همه می دانیم درختان ریه های زمین هستند و كیست كه نداند كاغذ همان درخت است كه برای تولید هر تن آن باید 17 اصله درخت تنومند چند 10 ساله قطع، حدود 40 متر مكعب آب، یك هزار و 300 كیلو وات برق و مقدار زیادی گاز مصرف شود.
این كالای فرهنگی استراتژیك كه در دنیای كنونی بعنوان یكی از مهمترین مواد مصرفی در زندگی روزانه انسان ها به حساب می آید در كشور ما به علت فرهنگ استفاده نامناسب و درصد بسیار پایین بازیافت با سه مشكل جدی واردات كاغذ از خارج، نابودی جنگل ها و آلودگی هوا مواجه می باشد.
از آنجا كه بزرگترین یافته های بشریت با طرح یك سوال ساده دانشمندان از خودشان بدست آمده است، می توان با طرح این سوال كه هر كدام از ما در طول عمر خود به اندازه چند درخت، كاغذ مصرف كرده ایم؟ به فرهنگ سازی در جهت بازیافت كاغذ و استفاده صحیح از آن برای نجات جنگل ها و درختان امیدوار بود.
این كار توسط بانوی خوش فكر كامیارانی با تشكیل كمپین (كاغذ زباله نیست) به چالش كشیده شده تا شاید بتوان گامی هر چند كوچك برای تفكیك زباله از مبدا در این شهرستان برداشت.
كژان نوری همان بانوی كامیارانی است كه با تشخیص ترس جنگل ها از مرگ كاغذی از اوایل سال 97 تصمیم به كاهش دلهره های جنگل از این مرگ هولناك گرفت.
او را كه به قول خانواده اش سال ها است آنها را مجاب به استفاده از سطل های تفكیك زباله های تر و خشك در خانه كرده است، می توان نمونه خوبی برای توصیف جمله (تغییر جامعه در تغییر فرد نهفته است) معرفی نمود.
پاییر سال 96 بود كه كفش هایم را پوشیدم و برای رسیدن به روزی كه تمام مردم شهرم از اهمیت بازیافت كاغذ آگاه شوند با چند ایده و طرح به اداره حفاظت محیط زیست كامیران رفتم.
مسئول كمپین مردمی (كاغذ زباله نیست) در شهرستان كامیاران گفت و گو خود با خبرنگار ایرنا را با اشاره به اهمیت گام های كوچك برای رسیدن به اهداف بزرگ، آغاز كرد و اظهار داشت: در حال برداشتن گام های كوچك به كمك نهادهای ذیربط هستیم.
نوری با اشاره به اینكه از سال 96 با رجوع به محیط زیست پیگیر عملیاتی كردن ایده های خود هستم، اضافه كرد: با كمك محیط زیست، شورای شهر و شهرداری از اواخر اردیبهشت ماه امسال به صورت رسمی فعالیت خویش را آغاز كردم.
این بانوی كامیارانی با اشاره به اینكه محیط زیست بدون جنگل و درخت معنایی ندارد، تصریح كرد: حفظ درختان و جنگل ها حفظ محیط زیست بعنوان بزرگترین سرمایه ملی هر كشور برای آیندگان است.
نوری نخستین اقدام در این راستا را توزیع 400 كاتون پلاست در سطح ادارات، مدارس و بانك های شهرستان با مشاركت شهرداری دانست و تصریح كرد: پول حاصل از این كار صرف تهیه لوازم التحریر برای دانش آموزان بی بضاعت می گردد.
وی در مورد چگونگی انتخاب این دانش آموزان اظهار داشت: با كمك مدیران مدارس این افراد شناسایی و انتخاب می شوند البته نباید تحت حمایت هیچ نهادی یا ارگانی دولتی باشند.
این بانوی كامیارانی كه در گذشته فعالیت های زیادی در این زمینه در دیگر شهرهای استان كردستان هم داشته است، می گوید: تابحال 30 دانش آموز شناسایی و با ادامه این طرح تا آخر شهریور دانش آموزان بیشتری از اهداف این طرح بهره مند خواهند شد.
نوری با اشاره به اینكه در دومین گام اجرای این طرح كمپین مردمی كاغذ زباله نیست با همكاری 15 نفر از جوانان شهرستان تشكیل شد، اضافه كرد: این كمپین با برپایی چادر در چهار راه اصلی شهر و فعالیت در فضای مجازی در جهت فرهنگ سازی اقدامات خویش را شروع كرده است.
مسئول كمپین مردمی كاغذ زباله نیست نخستین سال فعالیت این كمپین را بسیار امیدوار كننده دانست و خاطرنشان كرد: با همكاری نهادهای مربوطه این كمپین فعالیت خویش را در سال های آینده هم ادامه خواهد داد.
وی در مورد اهداف كمپین افزود: آشنایی و تولید فرهنگ تفكیك زباله، بازیافت كاغذ، جلوگیری از قطع درختان و نابودی محیط زیست، خرید لوازم التحریر برای كودكان بی بضاعت و كاهش تولید زباله همچون اهداف مهم این كمپین است.
نوری با تشكر از تمام كسانی كه او را در این راه یاری كردند، اظهار داشت: با اجرای این 2 مرحله در شهرستان تابحال یك تن كاغذ جمع آوری شده كه برای بازیافت به كارخانه های بازیافت فرستاده خواهد شد.
وی می گوید: طرح های خویش را با كمك نهادهای ذیربط در جهت نهادینه كردن فرهنگ تفكیك زباله و استفاده درست از كاغذ، بدون وقفه در طول سال و تا زمان به نتیجه رسیدن برنامه ها دنبال خواهد نمود.
پدرام نوجوانی كه همراه پدرش برای تحویل دفتر و كتاب های تحصیلی سال قبل خود به چادر كمپین مردمی كاغذ زباله نیست آمده بود هم معتقد است: تبلیغات این كمپین سبب شد پدرم برای نخستین بار از فواید بازیافت كاغذ برایمان سخن بگوید.
وی با اشاره به اینكه راه آشنایی او با این كمپین فضای مجازی بود، اضافه كرد: برپایی چادر این كمپین در چهار راه اصلی شهر از آنجائیكه سبب آشنایی بیشتر مردم با فواید بازیافت كاغذ می گردد در پیشبرد اهداف طرح موثر خواهد بود.
مرد جوانی كه همراه همسرش جهت شركت در این طرح با یك نایلون بزرگ پر از كاغذ باطله به چادر كمپین مراجعه نموده است هم اظهار داشت: آنها همیشه دوست داشتند زباله های خویش را تفكیك كنند اما از آنجائیكه در شهرستان زیرساخت ها برای این كار فراهم نیست انجام این كار را بی فایده می دانند.
مهرداد ویسی به نامناسب بودن جایگاه دفن زباله شهرستان اشاره نمود و تصریح كرد: انتظار می رود شهردار در این راستا اقدام لازم را انجام و زیر ساخت ها برای تفكیك زباله از مبدا را در كامیاران فراهم آورد.
وی با اشاره به اینكه قطع هر درخت برابر است با نزدیك شدن به نابودی جنگل ها، افزود: فرهنگ سازی در زمینه استفاده از فناوری های نوین برای كاهش مصرف كاغذ می تواند اقدامی بزرگ در جهت نجات محیط زیست باشد.
مسئول خدمات شهری شهرداری كامیاران هم با اشاره به اینكه به طور تقریبی روزانه 60 تن زباله در این شهر تولید می شود، اضافه كرد: سرانه تولید زباله در این شهر با 600 گرم برابر با سرانه تولید زباله در كشور است.
امید ابراهیمی با اشاره به اینكه در این شهر تفكیك زباله از مبدا صورت نمی گیرد، تصریح كرد: زباله ها در كامیاران به 2 روش بهداشتی و سطح شیب دار دفن می شوند.
وی در مورد برنامه شهرداری برای مدیریت پسماندها اظهار داشت: مدیریت خدمات شهری و محیط زیست شهرداری برای سال آینده با تخصیص اعتبارات مورد نیاز در نظر دارند، به صورت پایلوت و با هدف ارتقای فرهنگ زیست محیطی شهروندان و كاهش تولید پسماند، طرح آموزش عمومی تفكیك پسماندها از مبدا را اجرا كنند.
مسئول خدمات شهری شهرداری كامیاران معتقد است: 65 درصد زباله های تولیدی این شهر تر، 28 درصد خشك و بقیه آن شامل زباله های ویژه یا بیمارستانی است.
ابراهیمی با اشاره به اینكه تفكیك زباله و فرهنگ رفتار صحیح با محیط زیست نیازمند برنامه ریزی برای آموزش در سطح كلان دارد، خاطرنشان كرد: شهرداری با آموزش مداوم و ارتقای سطح فرهنگ زیست محیطی كه آن را بخشی از وظایف خود می داند، طرح تفكیك پسماند را در دستور كار خود دارد.
وی به نقش تاثیر گذار رسانه ها در پیشبرد اهداف این گونه طرح ها اشاره نمود و اظهار داشت: علاوه بر كمك رسانه ها، نیازمند همكاری و تعامل شهروندان هم هستیم.
شهردار كامیاران هم می گوید: طرح تفكیك كاغذ از زباله در مبدا برای نخستین بار از اواخر اردیبهشت ماه امسال آغاز و سطل های مناسب این كار در بین ادارات، بانك ها و مدارس توزیع شده است.
كاوه كریمی با اشاره به اینكه حفاظت از محیط زیست باید تبدیل به خواست و مطالبه همگانی شود، تصریح كرد: شهرداری در مرحله اول اجرای این طرح، 400 كاتون پلاست برای تفكیك كاغذ از مبدا میان این دستگاه ها و مدارس توزیع كرده است.
وی با اشاره به اینكه درآمد حاصل از این كار (جمع آوری كاغذ باطله) صرف امور خیر می شود، اضافه كرد: جمع آوری هر ماهه كاغذها بر عهده شهرداری و فروش توسط مسئول كمپین كاغذ زباله نیست انجام و درآمد حاصل برای امور خیریه هزینه خواهد شد.
كریمی به برنامه های شهرداری برای ساماندهی جایگاه زباله در جهت بازیافت، تفكیك و ساخت استخر برای شیر آب زباله ها اشاره نمود و اظهار داشت: شهرداری در این زمینه با محیط زیست شهرستان رایزنی های لازم را انجام داده است.
شهردار كامیاران با اشاره به اینكه مقرر است محیط زیست برای ساماندهی جایگاه زباله شهرستان به شهرداری طرح مناسب عرضه نماید، خاطرنشان كرد: با عرضه طرح از جانب محیط زیست و در صورت قابل اجرا بودن برای شهرداری، در نخستین فرصت اقدام به ساماندهی این مكان خواهیم كرد.
وی فرهنگ سازی و آگاهی دادن به مردم در این زمینه را از مولفه های اساسی و تعیین كننده این حوزه دانست و تصریح كرد: در قدم اول فرهنگ سازی باید این مساله كه كاغذ زباله نیست در جامعه نهادینه شود و این محقق نمی گردد مگر اینكه از خودمان شروع نماییم.
كریمی می گوید: این اقدام علاوه بر داشتن تاثیرهای مفید بسیار برای محیط زیست باعث كاهش هزینه های جمع آوری و دفن زباله ها هم می گردد.
وی با اشاره به اینكه شهرداری هر سال مبلغ زیادی جهت دفن زباله و پسماندهای شهری هزینه می كند، افزود: روزانه 60 تن زباله در شهر كامیاران جمع آوری می گردد كه باید با فرهنگ سازی درست حجم تولیدی را كاهش داد.
شهردار كامیاران تصریح كرد: از تمام طرح هایی كه در این راستا قابلیت عملیاتی شدن داشته باشند و باعث تغییر مهم و اساسی در این زمینه شود، حمایت می نماییم.
با بررسی وضع موجود محیط زیست در كشور به آسانی می گردد درك كرد، ما ملتی هستیم كه تفكر و اندیشیدن به عواقب كارهای مان هنوز آنگونه كه باید در ما نهادینه نشده و جایگاه خاص خود پیدا نكرده است.
برخلاف تمام موقعیت ها و عرصه های دیگر اینجا آن كسی كه باید برای نجات و فرهنگ سازی پیش قدم شود، مردم و جامعه هستند نه دولت، البته این گفته به معنای نادیده گرفتن نقش موثر دولت در این زمینه نیست بلكه به این معنا است كه مردم باید در این حوزه مجری و نهادهای مرتبط حامی باشند.
كامیاران با 102 هزار نفر جمعیت در 65 كیلومتری جنوب سنندج واقع شده است.
7349/9102


1397/04/06
14:42:40
5.0 / 5
5060
تگهای خبر: بال , تولید , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۲
هواپیمای عمودپرواز
بازار پرواز
flybazar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت بازار پرواز محفوظ است

بازار پرواز

فروش هواپیمای کنترلی و کوادکوپتر و لوازم