برای نخستین بار و برای شبیه سازی؛

پژوهشگر ایرانی تراشه پژوهشی بیماری ابولا ساخت

پژوهشگر ایرانی تراشه پژوهشی بیماری ابولا ساخت بازار پرواز: گروهی از پژوهشگران به رهبری علیرضا مشاقی پژوهشگر ایرانی و استاد دانشگاه لیدن در هلند برای اولین بار پروسه بیماری ابولا و تب هموراژیك آنرا بر روی یك تراشه كوچك بازسازی كردند.



به گزارش بازار پرواز به نقل از مهر، تابحال هیچ درمان مؤثری برای ویروس ابولا كشف نشده است. ابتلاء به این ویروس كه به تب هموراژیك در انسان ها منجر می شود در سراسر جهان قربانیان زیادی گرفته است. فقدان مدلهای انسانی جهت بررسی تب هموراژیك ابولا یكی از مهمترین موانع در توسعه استراتژی های درمانی برای این بیمار است.
از سوی دیگر مطالعه این بیماری بر روی حیوانات بسیار مشكل، پرهزینه و گاهی اوقات غیر امكان دارد. در همین راستا گروهی از پژوهشگران به رهبری علیرضا مشاقی پژوهشگر ایرانی و استاد دانشگاه لیدن در هلند برای اولین بار پروسه بیماری ابولا و تب هموراژیك آنرا بر روی یك تراشه كوچك باز سازی كردند.
این پروژه تحقیقاتی طی ۳ سال و با همكاری مراكز دانشگاهی و صنعتی انجام شده است.

«اندام بر روی تراشه» و یا «اندام تراشه» یك تكنولوژی جدید است كه در آن اندام های انسانی در ابعاد كوچك بر روی یك تراشه كوچك باز سازی می شوند. این مدلهای كوچك هم مانند نمونه های واقعی از بدن انسان توسط عوامل بیماری زا همچون ویروس ها بیمار شوند. از آنجائیكه در ساخت این تراشه ها از سلول های انسانی استفاده می شود، نشانگرهای بیماری های انسانی را دقیق تر از مدلهای حیوانی از خود بروز می دهند.
تراشه ابولایی كه مشاقی و همكارانش ساخته اند، نه تنها سندروم تب هموراژیك بلكه فرایندهای بیوشیمیایی و بیومكانیكی ایجاد كننده این سندروم را به خوبی نشان میدهد. همین طور پژوهشگران از این تراشه برای تست چند داروی جدید بهره برده اند.
نتایج این پژوهش در نشریه iScience انتشار یافته است.
علیرضا مشاقی استاد دانشگاه و پژوهشگر در دانشگاه لیدن هلند و هاروارد آمریكاست. اخیراً مشاقی و گروه تحقیقاتی اش برای پژوهش درباره بیماری ابولا برنده جوایز مختلف همچون NWA-IDG و Elise Mathilde prize شده اند.

1398/09/30
19:49:57
5.0 / 5
4673
تگهای خبر: تكنولوژی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
پهپاد
بازار پرواز
flybazar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت بازار پرواز محفوظ است

بازار پرواز

فروش هواپیمای کنترلی و کوادکوپتر و لوازم