معاون علمی و فناوری رئیس جمهور:

۶ قرارداد در حوزه واكسن كرونا منعقد شد

۶ قرارداد در حوزه واكسن كرونا منعقد شد به گزارش بازار پرواز معاون علمی رئیس جمهور با اشاره به اینكه ۶ قرارداد در حوزه واكسن كرونا با شركتهای دانش بنیان منعقد شده، اظهار داشت: علاوه بر این ۷۶ پروژه بالینی هم برای درمان كرونا در دست انجام است.


به گزارش بازار پرواز به نقل از مهر، دكتر سورنا ستاری امشب در برنامه تلویزیونی گفتگوی ویژه خبری در مورد دستاوردهای شركتهای دانش بنیان در حوزه مبارزه با كرونا اظهار داشت: شركتهای دانش بنیان توانسته اند در حوزه های مختلف تجهیزات بیمارستانی، تجهیزات مورد نیاز آی سی یو و … در این بحران كرونا تولیداتی داشته باشند به طوریكه دیگر نیازی به واردات نداریم. وی با اشاره به اینكه ما حتی توانایی صادرات محصولات تولیدی شركتهای دانش بنیان را داریم، تصریح كرد: یكی از پروژه های مهمی كه همواره محققان در حال تحقیقات برای تولید آن هستند واكسن است. محققان كشور و شركتهای دانش بنیانمان توانسته اند در حوزه واكسن وارد شوند به طوریكه ۴ قرارداد در زمینه واكسن كرونا منعقد شده است. وی با اشاره به اینكه ما كشوری نبودیم كه واكسن ساز باشیم، اظهار داشت: این هفته دو قرارداد دیگر اضافه می شود و تعداد به ۶ قرارداد می رسد. پیشبینی می نماییم كه شركتهای دانش بنیان سال جاری ۵ واكسن انسانی وارد بازار كنند.
معاون علمی و فناوری اظهار داشت: همینطور هم اكنون بیشتر از ۷۶ پروژه بالینی در حوزه درمان كرونا توسط محققان انجام گرفته یا در حال انجام است؛ این پروژه ها شامل تست های دارویی، روش های درمانی و … هستند. ستاری افزود: این تستهای بالینی باید در كمیته اخلاق وزارت بهداشت مورد تأیید قرار بگیرند تا در نهایت اجرایی شوند. تولید روزانه ۴۰ دستگاه ونتیلاتور در كشور او همینطور اضافه كرد: ما الان روزی ۴۰ دستگاه ونتیلاتور تولید می نماییم ۲ شركت دانش بنیان داریم كه پیش از بحران كرونا هم این دستگاه ها را به اروپا صادر می كردند و تولیداتشان در تراز جهانی است پیش از این ظرفیت تولیدشان ۵ دستگاه در روز بود اما الان به ۴۰ دستگاه در روز رسیده است. معاون علمی رئیس جمهور اظهار داشت: ونتیلاتور در بازار خارجی حدود یك میلیارد قیمت دارد و در شرایط فعلی قیمت آن خیلی بالا رفته است. كلاً تجهیزات مربوط به كرونا خیلی افزایش قیمت داشته و برای ما كه تحریم هستیم هم تهیه آن از خارج غیر قابل دسترس بود.
ستاری با اشاره به پیشرفتهای كشور در حوزه بیوتكنولوژی و به دنبال آن ساخت و تولید دارو اظهار داشت: ما در حوزه بیوتكنولوژی در منطقه بی نظیر هستیم.
معاون علمی و فناوری با اشاره به اینكه ۱.۵ درصد اقتصاد كشور بر پایه بیوتكنولوژی است، تصریح كرد: ما برنامه ریزی كرده ایم كه ۱۰ درصد اقتصاد كشور روی حوزه بیوتك بچرخد. این برنامه ریزی ۱۰ ساله است.
وی تصریح كرد: شركتهای دانش بنیان ایرانی توانسته اند تابحال ۲۳ داروی بیوتكنولوژی را به تولید برسانند در صورتی كه كشورهای منطقه مانند تركیه كه همپای ما در زمینه علمی فعالیت می نمایند یك دارو هم به تولید نرسانده اند.
ستاری با تاكید بر اینكه همواره رقابت و تولید محصولات بر پایه دانش وجود دارد، بیان نمود: ما از این بحران كرونا درس های بزرگی گرفتیم كه قابل توسعه در آینده هستند.
ساخت اغلب تجهیزات پزشكی مورد نیاز در بحران كرونا توسط شركتهای دانش بنیان
معاون علمی و فناوری با اشاره به اینكه اغلب محصولات پزشكی در كشور كه مورد نیاز در این بحران است، توسط شركتهای دانش بنیان به تولید رسیده اند، اظهار داشت: حتی بعضی از این شركتها امكان صادرات به كشورهای اروپایی هم دارند.
وی افزود: تجهیزات ای سی یو، سیستم های قلبی، الكتروشوك، تنفس مصنوعی و… در داخل ساخته می شوند.
رفع احتیاج به كیت در كشور توسط محققان داخلی
ستاری با تاكید بر اینكه ما سه نوع كیت در حوزه تشخیص كرونا داریم، اظهار داشت: یكی از این كیت ها تشخیصی هستند كه از بزاق دهان بر پایه تكنولوژی «پی سی ار» كار می كند؛ این تست گرانی است و خیلی هم به تكنیك نمونه گیری بستگی دارد.
وی با اشاره به اینكه این كیت ها توسط سه شركت دانش بنیان به تولید رسیده اند و تأییدیه دارند، اظهار داشت: این شركتها ظرفیت تولید ۱۰۰ هزار كیت تشخیص در هفته را دارند.
معاون علمی و فناوری با اشاره به نوع دوم كیت ها اظهار داشت: این نوع كیت كه كیت های بر پایه سرولوژی هستند به تولید انبوه رسیده اند. این كیت بر مبنای آزمایش خون است و نشان داده است چه كسانی مبتلا شده اند و توانسته اند با این ویروس مقابله كنند.
تولید روزی یك میلیون كیت سرولوژی كرونا
وی با اشاره به برنامه ریزیها برای تولید این نوع كیت اظهار داشت: برنامه ریزی شده كه تا سه هفته آینده روزی یك میلیون از این نوع كیت به تولید برسد. این مورد هفته گذشته با رئیس جمهور هم عنوان شد.
ستاری با اشاره به اینكه این كیت در بسیاری از كشورها مانند آمریكا در حال توسعه است، تصریح كرد: كمیته علمی مبارزه با كرونا باید پروتكل های تست این كیت را مشخص نماید چون همه موارد آن جدید است.
تولید ۴میلیون ماسك در روز
ستاری اضافه كرد: شركتهای دانش بنیان از همان ابتدای انتشار كرونا تولید ماسك ها را در پیش گرفتند در حدی كه دستگاه های تبدیل فیلترهای معمولی به فیلترهای نانو به تولیدكننده ماسك تبدیل شدند.
وی اضافه كرد: در ابتدا تولید ماسك كم بود و كل ظرفیت كشور ۲۰۰ هزار ماسك بود؛ اما حالا ۶ شركت به حوزه تولید دستگاه های تولید ماسك وارد شدند به و یكی از شركتها در كمتر از دو ماه ۱۷ دستگاه ساخت.
وی تصریح كرد: هم اكنون تولید ۴میلیون ماسك در روز توسط این شركتهای دانش بنیان انجام می گیرد و می توانیم حتی ماسك صادر نماییم.
پالایشگاه آی وی آی جی راه اندازی می شود
وی با اشاره به اینكه ظرف یكی دو ماه آینده پالایشگاه ای وی ای جی در مدار قرار می گیرد، اظهار داشت: دیگر نیازی نیست كه پلاسمای خون را به كشورهای خارجی بفرستیم بلكه می توانیم در پیك های بعدی كرونا از آنها برای درمان بهره ببریم.
تقاضای نخبگان برای بازگشت به كشور بیشتر شده است
رئیس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به بازگشت نخبگان به كشور اظهار داشت: من فكر می كردم كه بازگشت به كشور متقاضی نداشته باشد و این تعداد كم باشد.
وی با اشاره به اینكه ما نیروی های انسانی خوبی داریم، اظهار داشت: مدتی است كه تقاضاهای بازگشت نخبگان ایرانی از كشورهای دیگر به ایران بیشتر شده است؛ این افراد می توانند در شركتهای دانش بنیان فعالیت كنند یا شركتهای خویش را توسعه دهند؛ دلیل این تقاضا هم این است كه ابهت كشورهای خارجی ریخته و ما هم متوجه شدیم كه در خیلی از زمینه ها فاصله بسیاری با این كشورها نداریم.
ستاری با اشاره به اینكه خیلی از این نخبگان در حوزه فناوری اطلاعات و زیست فناوری فعال و قوی هستند، بیان نمود: خیلی از این افراد در كشورهای خارجی شركتهای بزرگی دارند كه بعضی از آنها تمایل دارند در كشور خودشان هم فعالیت كنند این نشان داده است علاوه بر فرهنگ سازی، جرأت و جسارتشان زیاد شده است.
رئیس بنیاد ملی نخبگان تصریح كرد: هیچ كشوری به اندازه كشور ما در زمینه كرونا كار نكرده است. پروژه های بزرگی در زمینه درمان در حال اجرا می باشد و این مورد فرصتی را برای جامعه علمی ایران فراهم نموده است.
وی با اشاره به اینكه ما در كشور دانشگاه ها، پژوهشگاه ها، استارت اپها، شتابدهنده ها و شركتهای دانش بنیان خوبی داریم، اظهار داشت: اگر ما زیست بوم خلاقی در حوزه های مختلف داشته باشیم این زیست بوم در فاصله كوتاه می تواند اقدامات خویش را انجام دهد؛ كاری كه حالا دستاورهای آنها را در این شرایط بحرانی می بینیم.

1399/02/01
13:52:46
5.0 / 5
2842
تگهای خبر: آمریكا , بال , تكنولوژی , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۱
هواپیمای عمودپرواز
بازار پرواز
flybazar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت بازار پرواز محفوظ است

بازار پرواز

فروش هواپیمای کنترلی و کوادکوپتر و لوازم