غذاهای سنتی جاذبه خوشمزه مشهد

غذاهای سنتی جاذبه خوشمزه مشهد بازار پرواز: مشهد - غذاهای سنتی در كنار دهها جاذبه مذهبی، تاریخی، طبیعی و گردشگری مشهد، یكی از خوشمزه ترین جاذبه های این شهر است كه هر زائر و مسافری دست كم یك وعده غذایی مزه آن را چشیده است.


غذاهای سنتی مشهد را می توان یكی از 10 جاذبه نخست این شهر دانست و سالن های غذاخوری مختلف در اطراف حرم مطهر رضوی و مناطق تاریخی و گردشگری این شهر جزو بهترین سالن های غذاخوری شرق كشور به حساب می آید.
هر زائر و مسافر مشهد دست كم یك بار مزه شیشلیك، چلوكباب، شله، حلیم یا دیزی این شهر را چشیده و بخصوص غذای حرم مطهر رضوی را كه هر زائر خواستار آن حتی به اندازه یك قاشق بعنوان تبرك میل كرده است.
این غذاها شاید در همه مناطق كشور پخت شده و برای خیلی از مسافران، تازه نباشد، اما آنچه همه به آن اذعان دارند، كیفیت مطلوب غذا و گوناگونی سالن هایی است كه به عرضه غذاهای اقوام مختلف همچون تركمن، عرب، كرد و حتی اقوام خارج از كشور می پردازند.

** غذا خوردن در مشهد، تفریح زائران و مجاوران است
رئیس اتحادیه صنف رستوران، چلوكبابی، آشپزخانه، كباب و حلیم پزان مشهد در این باره به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بیشترین غذای سنتی كه زائران حضرت امام رضا (ع) در این شهر طلب می كنند، ماهیچه یا چلوگوشت است كه طرفداران بسیار دارد.
حسن امیریان اضافه كرد: بعد از ماهیچه، انواع چلوكباب، شیشلیك، چلو جوجه، قورمه و قیمه، دیزی، حلیم و شله مشهدی بیشتر از غذاهای دیگر از جانب زائران سفارش می گردد و اغلب زائران از غذاهای سنتی این شهر بیش از فست فودها استقبال می كنند.
وی اظهار نمود: 15 شعبه از سالن های غذاخوری صاحب برند كشور در مشهد فعالیت دارند، از جانب دیگر چندین سالن غذاخوری در مشهد سه ستاره و غذای طبخ شده در آنها از كیفیت مطلوب برخوردار می باشد كه اغلب زائران با آنها آشنا هستند.
وی اظهار داشت: غذا خوردن در مشهد به دلیل تنوع بسیار غذاها و سالن های غذاخوری به تفریح زائران و مجاوران تبدیل گشته به صورتی كه در تعطیلات نوروز هیچ سالن غذاخوری در مشهد خالی از مشتری نیست و همه كسبه از استقبال مشتریان از غذاهای سنتی رضایت دارند.
امیریان اضافه كرد: علاوه بر آن برخی سالن های غذاخوری در مشهد به صورت شبانه روزی پذیرای زائران با سلائق مختلف هستند و انواع غذاها را پخت می كنند.
وی اظهار نمود: بازرسان این اتحادیه و اصناف هم نظارت مطلوب و دقیق بر كیفیت و كمیت غذا دارند و در تعطیلات نوروز در حالت آماده باش هستند.
وی اظهار داشت: مشهدی ها از نظر پخت و كیفیت غذا، حرف اول را در كشور می زنند و سالانه 6 واحد صنفی زیر پوشش این اتحادیه خصوصیت های مربوط به 'برند شدن' را به دست می آورد.
امیریان اضافه كرد: سال هاست كه غذاهای سنتی بسیار در مشهد برای زائران حضرت امام رضا (ع) طبخ می گردد و مورد استقبال آنان هم قرار می گیرد، اما تابحال اقدام موثر برای معرفی این غذاها و برندسازی آنها بعنوان بخشی از صنعت گردشگری به جز چند مورد محدود انجام نگرفته است.
وی اظهار نمود: غذاهای سنتی سالن های غذاخوری ممتاز مشهد اغلب از چنان كیفیتی برخوردار می باشد كه می تواند فارغ از دیگر ظرفیتهای گردشگری بعنوان عاملی برای جذب توریست به شمار رود.
وی اظهار داشت: افراد بسیار در عرصه طبخ غذا و سفره آرایی در مشهد صاحب نام هستند كه به تنهایی یك برند به شمار می روند بنابراین باید برای برندسازی همه بخشهای صنعت غذا اعم از غذاهای سنتی، سالن های غذاخوری، آشپزها و سفره آرایان در این شهر اقدام گردد.
وی ادامه داد: 950 واحد صنفی زیر پوشش اتحادیه رستوران، چلوكبابی، آشپزخانه، كباب و حلیم پزان مشهد هستند كه از این تعداد 350 واحد سالن غذاخوری و چلوكبابی است.

* غذای حضرت امام رضا (ع)
محال است زائری به مشهد بیاید و نخواهد دست كم یك بار مزه غذای حضرت ثامن الحجج (ع) را بچشد.
پیش از این به جهت محدودیت در پخت، غذای حضرت به سختی به دست زائران می رسید اما 2 سالی است كه در تعطیلات نوروز حتی مسافرانی كه در جاده مشهد هستند هم یك بار میهمان سفره حضرت امام رضا (ع) می شوند.
معاون اماكن متبركه و امور زائران آستان قدس رضوی اظهار داشت: 2 مهمانسرای حضرت امام رضا (ع) در حرم مطهر رضوی در سه وعده صبحانه، ناهار و شام پذیرایی دارند كه غذاهای آنها سنتی و مورد رضایت زائران و مجاوران است.
سید خلیل منبتی اضافه كرد: طبخ غذا در حرم مطهر رضوی سابقه دیرین دارد و مربوط به وقف نامه یكی از واقفان حضرت امام رضا (ع) است كه در گذشته فقط خادمان می توانستند از این غذا بهره مند شوند اما با تدابیر اندیشیده شده و تقاضای بسیار مردم برای خوردن غذای حضرت بعنوان تبرك، با عنایت واقفان ظرفیت طبخ غذای حضرت افزایش یافته است.
وی اظهار نمود: در روزهای نوروز با عنایت به پیش بینی حضور هفت میلیون زائر در مشهد، میزان پخت غذای حضرت افزایش یافته به صورتی كه روزانه 90 هزار زائر حضرت امام رضا (ع) در سه وعده با غذای متبرك پذیرایی می شوند.
وی اظهار داشت: در این راستا روزانه 40 هزار وعده صبحانه و 10 هزار وعده ناهار گرم در جاده های منتهی به مشهد توزیع می گردد.
منبتی اضافه كرد: همینطور هر شب توسط خادمان بارگاه منور رضوی 6 هزار وعده شام بین زائرانی كه در مراكز اقامتی مشهد از قبیل مدارس یا اقامتگاه های موقت شهرداری ساكن می شوند، توزیع می گردد.
وی اظهار نمود: علاوه بر آن خادمان بارگاه منور رضوی دعوتنامه های مربوط به مهمانسرای حضرت امام رضا (ع) را در ایستگاه های راه آهن، داخل قطارهایی كه به سمت مشهد در حركت هستند، در فرودگاه مشهد و پایانه های مسافربری این شهر بین مسافران نوروزی توزیع می كنند.
وی اظهار داشت: از دوم فروردین ماه امسال صبحانه و ناهار متبرك در جاده های خروجی مشهد هم بین زائرانی كه این شهر را ترك می كنند، توسط خادمان رضوی توزیع می گردد.

**خیابان غذا، فرصتی برای دورهمی و شاد بودن
به گفته مسئولان همچون غذاهای سنتی مشهد كه می تواند به ثبت ملی درآید، انواع چلوكباب است كه در این شهر مشتری فراوان داشته و از مزه و كیفیت مطلوب برخوردار می باشد.
تاكنون شیشلیك كه همچون كباب های سنتی مشهد است ثبت ملی شده و تلاش می گردد سایر انواع كباب ها هم برندسازی شود.
همزمان با ایام نوروز امسال به جهت استقبال زائران از غذاهای مشهد، خیابان باهنر این شهر به خیابان غذا اختصاص یافت و صاحبان سالن های غذاخوری، كافی شاپ ها و فست فودها غرفه ای را در این خیابان به خود اختصاص داده و به عرضه دستپخت خود پرداختند.
در این خیابان تركیبی از غذاهای سنتی و بین المللی عرضه و فضایی هم برای حضور خانواده ها طراحی شده است.
این مكان از ابتدای تعطیلات نوروزی تا هفدهم فروردین از ساعت 17 تا 23 پذیرای شهروندان، زائران و گردشگران نوروزی است.
مسئولان شهرداری و شورای شهر مشهد هم برگزاری جشنواره خیابان غذا را گامی در جهت برندسازی، معرفی غذا های این شهر و همینطور فرصتی برای دورهمی خانواده ها و شاد بودن آنان می دانند.
عضو شورای اسلامی شهر مشهد در این باره به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تولید فضا و بستر مناسب برای افزایش شادی و نشاط خانوادگی از اهداف برگزاری این بازارچه است.
امیر شهلا اضافه كرد: از مهمترین اهداف معاونت فرهنگی در دوره جدید شهرداری مشهد، بسترسازی برای شادی خانواده ها در كنار یكدیگر است و شب بازارها و جشنواره هایی نظیر بازار غذا فرصتی مناسب برای دورهمی های خانوادگی است.
وی اظهار نمود: برای حرف زدن با دنیا نیاز به برندسازی دستاوردهای خود داریم زیرا مردم در شرایطی كه فرصت اندك دارند، ترجیح می دهند به خاطر اعتماد به یك برند، بدون از دست دادن زمان زیاد، محصول آن برند را خریداری نمایند.
وی اظهار داشت: در حوزه برندسازی از صنعت غذا گرفته تا صنایع دیگر و حتی افراد برجسته، فعالیت بسیار صورت نگرفته است در حالیكه در بعضی كشورها افراد صاحب نام، برندی برای آن كشور به شمار می روند و درآمدزا هستند و از كوچكترین مزیت برای جذب توریست بهره برده و آن را برندسازی می نمایند.
عضو شورای اسلامی مشهد اضافه كرد: استان خراسان رضوی در صنعت غذا كه یكی از بخش های مهم صنعت گردشگری می باشد تابحال شیشلیك شادنیز را ثبت و برندسازی كرده اما باید سایر غذاها و سالن های غذاخوری صاحب نام این شهر برندسازی شوند بنابراین اقداماتی مانند برگزاری نمایشگاه یا جشنواره غذا برای برندسازی آن موثر است.
7489/6053


1397/01/14
16:27:50
5.0 / 5
5200
تگهای خبر: بال , سفر , فضا , كیفیت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۴
فروش هواپیمای کنترلی
بازار پرواز
flybazar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت بازار پرواز محفوظ است

بازار پرواز

فروش هواپیمای کنترلی و کوادکوپتر و لوازم