سورنا ستاری:

شركتهای دانش بنیان می توانند تمام نیاز دارویی كشور را تأمین كنند

شركتهای دانش بنیان می توانند تمام نیاز دارویی كشور را تأمین كنند به گزارش بازار پرواز معاون علمی و فناوری اظهار داشت: برندهای دانش بنیان ایرانی می توانند تمامی نیاز كشور به داروهای بومی سازی شده را تأمین كنند.



به گزارش بازار پرواز به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سورنا ستاری در نشست صمیمی با تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اشاره به این كه رشد فزاینده استارت اپ ها و عرضه یك خدمت تازه، تحول جدی در نگاه جامعه به دانشگاه، پژوهش و فناوری را كلید زده است.
وی تصریح كرد: امیدواریم با همكاری و همدلی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، روند تحول و جریان سازی فرهنگ اقتصاد دانش بنیان با شتاب بیش تری ادامه پیدا كند.
ستاری برداشتن موانع و مساعد كردن محیط كسب و كارهای دانش بنیان و استارت آپی را رسالت اصلی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با هم دلی و همیاری دیگر دستگاه ها همچون مجلس شورای اسلامی برشمرد و اظهار داشت: ترویج گفتمان و فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان گام مهمی در پشتیبانی از بلوغ و توانمند شدن شركت های دانش‎بنیان است كه باید با تحول جدی در قوانین، ساختارها و بروكراسی اداری و بازار ممكن شود.
وی با بیان این كه حاكمیت اقتصاد متكی به درآمدهای نفتی، مشكلات و موانع جدی را برای كسب و كارهای داخلی بوجود آورده است، اضافه كرد: در این ساختار ناسازگار با خلاقیت و نوآوری، سعی كردیم تا یك زیست بوم را برای كسب وكارهای دانش بنیان و استارت اپی اختصاص دهیم؛ محیطی كه جوانان خلاق و كارآفرین بتوانند آزادانه و بدون دغدغه، كسب و كارشان را توسعه دهند و ارزش آفرینی كنند.
ستاری، رونق بیشتر از ۴هزار شركت دانش بنیان، ارزش آفرینی هزاران استارتاپ و درآمد ۶۰هزارمیلیاردتومانی این كسب و كارها را بخش كوچكی از حاصل تلاش جدی به منظور گسترش زیست بوم كارآفرینی و نوآوری شركت های دانش بنیان عنوان نمود.
به گفته ستاری، این كسب وكارها كه بر مدار خلاقیت و نوآوری جوانان تحصیل كرده و خلاق حركت می كند، ساختارهای پیشین اقتصاد را متحول ساخته و الان هم اثر خویش را در سپهر اقتصاد كشور نمایان كرده است؛ ایران با ۲ پله صعود نسبت به سال قبل در جمع ۴۷ اقتصاد نوآور دنیا قرار گرفته است در حالیكه اقتصاد سنتی و مرسوم، چندین گام عقب تر حركت می كند و این مورد از پیشتازی اقتصاد دانش بنیان ایران حكایت دارد.
توانمندی تأمین ۹۷درصد نیاز دارویی كشور
معاون علمی و فناوری با بیان این كه ۹۷درصد داروی مورد نیاز كشور توسط شركت های دانش بنیان بومی سازی و تولید شده است، اظهار نمود: بومی سازی و تولید ۹۷ درصد از داروی مورد نیاز كشور از خروج ۵۵۰ میلیون دلار ارز جلوگیری می كند این در شرایطی است كه ۸/۱ میلیون دلار متعلق به ۳ درصد دیگر است تا ۲ سال آینده به صورت كامل توسط فناوران كشور بومی سازی می شود.
وی افزود: علیرغم این كه برندهای دانش بنیان ایرانی می توانند تمامی نیاز كشور به داروهای بومی سازی شده را تأمین كنند، قوانین فعلی، برندهای تولید كننده داروی داخلی را برای داشتن حداكثر ۸۵ درصد بازار داخلی داروی كشور محدود می كند و ۱۵درصدی كه متعلق به برندهای خارجی است، ۴۰۰میلیون دلار خروج ارز از كشور را به دنبال دارد؛ این در شرایطی است كه تنها یك نمونه از داروی نوتركیب دانش بنیان ایران ساخت موفق شده است ۱۰۰درصد بازار كشور پهناوری چون روسیه را در اختیار بگیرد. ازاین رو نیازمند تحولی جدی در قوانین و رویكردها هستیم همچون این كه نگرش و فرهنگ واردات باید اصلاح گردد.
ستاری با بیان این كه معاونت علمی و فناوری تلاش می كند اگر هزینه ای در پژوهش توسط دولت انجام می شود چندین برابر ارزش افزوده به همراه داشته باشد، اضافه كرد: رسالت دولت تصدی گری در پژوهش های كاربردی، كسب وكارهای دانش بنیان و استارتاپی نیست. بلكه صرفاً باید یك محیط مساعد را برای این حوزه ها فراهم كند؛ محیطی كه سرمایه گذار بخش خصوصی، سود واقعی را در سرمایه گذاری روی پژوهش ببیند. برای این تحول نیازمند یك محیط جدید هستیم.
به گفته معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری كشور ما مهم ترین زیرساخت ها و پیش نیازهای شكل گیری این محیط یعنی نیروی انسانی جوان و خلاق را در اختیار دارد. بر مبنای شاخص های جهانی نوآوری ایران در صدر كشورهای برخوردار از سرمایه انسانی است و این سرمایه پرارزش به یك محیط سازگار با كارآفرینی و نوآوری نیاز دارد.

1397/11/09
18:26:55
5.0 / 5
4668
تگهای خبر: بال , تولید , دانش بنیان , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۲
کوادکوپتر کوچک
بازار پرواز
flybazar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت بازار پرواز محفوظ است

بازار پرواز

فروش هواپیمای کنترلی و کوادکوپتر و لوازم