نگاهی به تداوم تدبیر موفق برای كاهش طلاق در خراسان رضوی

نگاهی به تداوم تدبیر موفق برای كاهش طلاق در خراسان رضوی بازار پرواز: مشهد- پایداری خانواده بعنوان بنیان جامعه ضمانتی برای سلامت انسانها و اجتماع انسانی است. بر این اساس طلاق برای زندگی اجتماعی پدیده ای ناهنجار تلقی می گردد كه بعنوان مهمترین صدمه اجتماعی سبب ساز لطمات جبران ناپذیر به كانون خانواده است.


سال 1392 در خراسان رضوی 2.6 در هزار طلاق ثبت و بالاترین میزان طلاق در ایران برای این استان منظور شد. این صدمه در كنار دیگر كاستیهای اجتماعی تاثیرات نامطلوبی بر ساختار خانواده و افزایش زنان سرپرست خانوار بر جای گذاشت.
این رتبه و جایگاه برای خراسان رضوی در حالی رقم خورد كه طلاق بعنوان یك صدمه اجتماعی مادر شناخته شده و گرچه خود یك صدمه است اما زاینده و مسبب آسیبهای فراوان و متعددی برای مرد، زن و فرزندان طلاق در ابعاد فردی و اجتماعی در جامعه می باشد.
با این وجود اجرای 'طرح كاهش طلاق و اجبار مشاوره پیش از طلاق' با استفاده از اجرای طرح نوآورانه و خلاقانه مشاوره خراسان رضوی را از سونامی طلاق نجات داد.
اجرای این طرح از خرداد 1395 تا آخر دی ماه امسال باعث سازش سه هزار زوج و تلاش دوباره و رضایتمندانه آنان برای زندگی مشترك شد. البته ناگفته نماند كه آثار اجرای این طرح طی 12 ماه نخست باعث رضایتمندی مقامات و ملی شدن طرح در سراسر استانهای كشور شد.

* كاهش3.5 درصدی طلاق
مدیركل بهزیستی خراسان رضوی به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: میزان وقوع طلاق در این استان نه تنها رشد نداشته بلكه از ابتدای امسال تابحال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 3.5 درصد كمتر شده است. این در شرایطی است كه میزان طلاق در كشور از ابتدای امسال تابحال رشد 4.4 درصدی داشته است.
حمیدرضا پوریوسف اضافه كرد: كاهش این صدمه اجتماعی در خراسان رضوی مدیون اجرای 'طرح كاهش طلاق و عرضه مشاوره به زوجین متقاضی' است. از ابتدای اجرای این طرح در خراسان رضوی از خرداد سال گذشته تابحال آمار سازش میان زوجین به سه هزار مورد رسیده است.
وی ادامه داد: در طول 20 ماه اجرای طرح 28 هزار زوج به مراكز مشاوره رجوع كردند. جلسات مشاوره برای 24 هزار زوج در قالب 150 هزار جلسه مشاوره تخصصی برگزار گردید. هزار و 424 زوج هم از حضور در جلسات مشاوره منصرف شدند و تصمیم به ادامه زندگی گرفتند و سه هزار زوج هم بعد از شركت در جلسات مشاوره تصمیم به سازش گرفته اند.
مدیركل بهزیستی خراسان رضوی اظهار داشت: ازاین رو می توان گفت در مجموع چهار هزار و 424 زوج متقاضی طلاق در این استان تصمیم به ادامه زندگی مشترك گرفته اند.

* كاهش پرونده های طلاق
معاون قضایی رئیس كل محاكم عمومی و انقلاب مشهد و رئیس مجتمع خانواده شهید مطهری هم به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: لازم بود بر مبنای مقررات قانون حمایت خانواده همچون مواد 25، 18 و 16 و آیین نامه آن دعاوی خانواده را به منظور تولید سازش و حل اختلاف به مراكز مشاوره ارجاع دهیم.
حجت الاسلام مهدی ابراهیمی اضافه كرد: ازاین رو در اولین مرحله طلاقهای توافقی و به تقاضای زوج و زوجه به مراكز مشاوره ارجاع شد.
17 درصد سازش و كاهش 28 درصدی پرونده های طلاق به دستگاه قضایی خراسان رضوی در طول 20 ماه اجرای مشاوره برای طلاق در استان رقم خیلی خوب و نشانگر موفقیت این طرح است.

* دعاوی نفقه و تمكین
وی ادامه داد: اما واقعیت اینگونه است كه می طلبد سایر دعاوی كه مدخل طلاق هستند همچون دعاوی نفقه زوجه و تمكین زوج هم زیر پوشش مشاوره قرار گیرند. ازاین رو در مرحله دوم متقاضیان دعاوی مذكور به منظور تولید سازش، ارشاد و هدایت زوجین به مراكز مشاوره معرفی می گردند.
رئیس مجتمع قضایی خانواده شهید مطهری مشهد اظهار داشت: بین 1400 تا 1500 پرونده دعاوی خانوادگی داریم كه حدود 800 فقره آن مربوط به تمكین و نفقه است. طبق یكی از بندهای سند نكاحیه اگر زوج به مدت شش ماه نفقه همسر را ندهد، زوجه به لحاظ تخلف همسر می تواند تقاضای طلاق بدهد ازاین رو تلاش داریم تا از ورود افراد متقاضی نفقه به مرحله طلاق جلوگیری نماییم.
وی اضافه كرد: در دعوی تمكین با عنایت به اینكه حق طلاق با مرد است می توان با عرضه مشاوره از منجر شدن دادخواست تمكین به دادخواست طلاق و یا درخواست ازدواج مجدد مرد جلوگیری و بازگشت دوباره زن به خانه را باعث شد.
حجت الاسلام ابراهیمی ادامه داد: تا پیش از ورود به دادگاه زن و شوهر همسوی هم هستند ولی با ورود به دادگاه در مقابل هم قرار می گیرند و همین شرایط می تواند باعث تشدید اختلافات شود. این تشدید اختلافات احتمال سازش را می كاهد ازاین رو عرضه خدمات مشاوره به متقاضیان دعاوی نفقه و تمكین می تواند از شدت اختلافات میان زوجین جلوگیری كرده و حتی منجر به سازش میان آنان و ادامه زندگی طبق روال معمول شود.

* كاهش طلاق به درخواست زوج
معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی هم اظهار داشت: میزان طلاق طی 10 ماه ابتدای امسال به درخواست زوج 31 درصد و به درخواست زوجه 34 درصد در این استان كاهش داشته است.
سید امیر مرتضوی اضافه كرد: سال 1393 خراسان رضوی آمار نخست طلاق كشور را داشت كه بسیار نگران كننده بود و مقام معظم رهبری در جمع مسئولان قضایی نگرانی خویش را بابت افزایش آمار طلاق ابراز كردند بنابراین همین امر باعث شد در همكاری مشترك دادگستری و بهزیستی خراسان رضوی مراكز مشاوره در سال 1395 راه اندازی شوند.
وی ادامه داد: بر این اساس خراسان رضوی كه سال 1393 رتبه نخست طلاق را در سطح كشور داشت سال 1395 در رتبه هشتم قرار گرفت. مركز شماره دو مداخله در طلاق هم بزودی در مشهد راه اندازی می گردد و تلاشمان حفظ و استقامت كیان خانواده است.
معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی اظهار داشت: در سطح 15 شهرستان استان هم با همكاری دستگاه قضایی، بهزیستی و اداره كل زندانها مراكزی با عنوان 'مهر خانواده' برای ملاقات فرزندان طلاق با والدینشان فعال گشته است زیرا معتقدیم فرزند در محیط كلانتری و زندان صدمه می بیند و خوشبختانه شاهد بوده ایم كه فرزندان در این مراكز اقدامات مثبتی در جهت بازگشت مجدد والدینشان به زندگی مشترك صورت داده اند.

* مشاوره راهی برای بازگشت به زندگی
معاون امور اجتماعی اداره كل بهزیستی استان خراسان رضوی اجرای طرح مشاوره پیش از طلاق را مطلوب ارزیابی و بیان كرد: این طرح در طول بیش از 20 ماه اجرا موفقیت بالایی را رقم زده است.
غلامحسین حقدادی اضافه كرد: مشاوره عرضه شده به زوجهای متقاضی طلاق باعث شد با تاثیر مثبت بیش از سه هزار زوج به صورت رسمی و با ثبت فرم سازش با موفقیت برای ادامه زندگی مشترك هدایت شوند. بیش از هزار زوج هم بدون پیگیری درخواست خود برای طلاق و حضور برای مشاوره، از ادامه اقدام به طلاق منصرف شدند كه این را هم به معنای كوشش برای ادامه زندگی مشترك منظور می نماییم و از این بابت بسیار خرسندیم.
وی ادامه داد: تا آخر آذر امسال 26 هزار و 590 زوج برای اجرای این طرح پذیرش شده اند. 80 درصد مراجعان بین 20 تا 40 سال سن دارند. ظرف 15 ماه نخست اجرای طرح 1300 متقاضی طلاق داشتیم كه زیر سن 18 سال داشتند.

* میانگین زندگی مشترك در خراسان رضوی 8.5 سال
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی هم می گوید: هم اكنون میانگین زمان زندگی مشترك زوجینی كه طلاق گرفته اند در كشور 9 سال و در خراسان رضوی 8.5 سال می باشد بنابراین ضروری می باشد روی این مورد و كاهش نرخ طلاق كار شود.
سید جواد حسینی اضافه كرد: برای بررسی علل دخیل در طلاق، زنجیره ازدواج و طلاق در یكی از كارگروههای زنان و خانواده استانداری ترسیم و وظایف سازمانهای مختلف مشخص شده است.
وی ادامه داد: در كارگروه جمعیتی استان باید راهبردهای عملیاتی برای تصمیم گیری عرضه شود. برای افزایش خانواده پایدار باید كوشش كرد و با تحلیلهای دقیق آماری، ریشه عوامل دخیل در طلاق را مشخص و برای آنها راهكار ارائه نمود. نبود شاخصهای آماری جمعیتی استاندارد و قابل تحلیل از نقصها كارگروه و وجود این آمار برای شورای راهبردی جمعیت استان ضروری می باشد.
معاون استاندار خراسان رضوی اظهار داشت: همینطور باید پژوهش علمی و كوتاه مدت روی داده های علمی استخراج شده با تخصیص اعتباری از محل اعتبارات آسیبهای اجتماعی استان صورت گیرد تا تصمیمات راهبردی در این خصوص گرفته شود.

* میانگین سن طلاق مردان 35.4 و زنان 30.2
مدیركل ثبت احوال خراسان رضوی هم اظهار داشت: ظرف 9 ماه گذشته امسال 41 هزار و 327 واقعه ازدواج در استان به ثبت رسید. در همین مدت 12 هزار و 18 واقعه طلاق هم به ثبت رسیده است.
حسین نیری اضافه كرد: طبق آمار ثبت احوال میانگین سن طلاق در مردان 35.4 سال و در زنان 30.2 است. میانگین سن ازدواج هم در این بازه زمانی در مردان 28 سال و در زنان 22.6 سال بوده است.
گزارشگر: آرزو جاودانی **انتشار: حسین كریم زاده
7496/1858


1396/11/18
12:43:56
5.0 / 5
4578
تگهای خبر: تولید , جت , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۴
کوادکوپتر
بازار پرواز
flybazar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت بازار پرواز محفوظ است

بازار پرواز

فروش هواپیمای کنترلی و کوادکوپتر و لوازم