قاتل پلاستیكی بلایی بر جان زمین پاك

قاتل پلاستیكی بلایی بر جان زمین پاك بازار پرواز: مشهد- پلاستیك و ظروف پلاستیكی تهدید و صدمه جدی برای زمین، محیط زیست، انسانها و حیات وحش است بطوریكه شعار امسال روز جهانی زمین پاك از جانب سازمان ملل ؛پایان آلودگی پلاستیكی؛ اعلام گردید.


به گزارش بازار پرواز به نقل از ایرنا، 22 آوریل مصادف با دوم اردیبهشت ماه روز جهانی زمین پاك نامگذاری شده تا مردم دنیا زمین را فراموش نكنند.
از آنجا كه كیسه ها و محصولات پلاستیكی از مهمترین عوامل تهدید زمین و محیط زیست هستند و تجزیه آنها در طبیعت صدها سال به طول می انجامد سازمان ملل با انتخاب شعار ' آخر آلودگی پلاستیكی' برای روز زمین پاك تلاش بر نهادینه كردن فرهنگ كاهش استفاده از پلاستیك و محصولات پلاستیكی در اقصی نقاط دنیا دارد.
طبق برآوردهای صورت گرفته، ایران جزو 10 كشور اصلی مصرف كننده پلاستیك در دنیاست و در ایران سالانه بیش از سه میلیون تن زباله پلاستیكی تولید می شود، زباله هایی كه حدود 500 سال در طبیعت می مانند، نابودی محیط زیست و زمین را رقم می زنند و در كنار تخریب منابع آب و خاك تهدید جدی برای حیات جانداران و گیاهان هستند.
هم اكنون تمركز اغلب دولتها جایگزین كردن ظروف و پلاستیك ها با پایه گیاهی به جای محصولات پلاستیكی است كه به سرعت در طبیعت تجزیه می شوند.

*لزوم جایگزینی ظروف و كیسه های گیاهی
معاون پایش و نظارت اداره كل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در این زمینه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پلاستیك و ظروف پلاستیكی از فرآورده های نفتی و زغال سنگ تولید می شوند و غیر قابل بازگشت به طبیعت هستند.
محمد عرفانی اضافه كرد: انباشت پلاستیك و زباله های پلاستیكی در طبیعت، سواحل دریا، رودخانه ها و مناطق مختلف كشور چشم انداز گردشگری را خدشه دار می كند و تهدیدی برای حیات وحش است.
وی اظهار نمود: اغلب محصولات پلاستیكی دارای افزودنی های سمی هستند و استفاده از آنها برای ظروف مواد غذایی منجر به افزایش بیماریهای تنفسی، عصبی و سرطانی می گردد.

*استفاده از ظرفیتهای معنوی برای تغییر فرهنگ مصرف جامعه
معاون پایش و نظارت اداره كل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی با تاكید بر تغییر فرهنگ مصرف مردم اظهار داشت: یكی از روشهای اثرگذار برای تغییر فرهنگ مصرف مردم استفاده از ظرفیتها و برنامه های معنوی است.
عرفانی اضافه كرد: هیاتهای مذهبی می توانند با استفاده از ظروف گیاهی در مراسم مختلف در نهادینه كردن فرهنگ 'نه به پلاستیك' نقش موثر داشته باشند.
وی اظهار نمود: حرم مطهر رضوی سالانه پذیرای بیش از 27 میلیون زائر است و چنانچه در این بارگاه منور و در كفشداری های آن به جای پلاستیك از كیسه های تجزیه پذیر استفاده شود، تاثیر بی بدیل در نهادینه كردن این فرهنگ خواهد داشت.
وی اظهار داشت: پلاستیكها از بزرگترین تهدیدهای زیست محیطی هستند و آینده زمین را با مخاطره جدی روبرو می كنند بنابراین هرچه زودتر باید از چرخه استفاده خارج شوند تا فرزندانمان هم فرصت زیست داشته باشند.

* 72 درصد آلودگیهای زیست محیطی خراسان رضوی مربوط به خاك و آب است
آلودگی آب و خاك همچون تهدیدهای زباله های پلاستیكی است كه در كنار سایر آلاینده ها نظیر فاضلاب خانگی و صنعتی، حیات انسان و جانوران را با مخاطره روبرو می كند.
مدیر كل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در باره آلودگی های زیست محیطی استان به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سال گذشته 4 هزار و 833 فقره پایش زیست محیطی از واحدهای صنعتی و معدنی، خدماتی و كشاورزی این استان انجام و یكهزار و 33 اخطاریه صادر شد.
حمید صالحی اضافه كرد: 39 درصد آلودگیهای زیست محیطی این استان مربوط به آلودگی در حوزه آب، 33 درصد مربوط به حوزه خاك و پسماند و 28 درصد هم سهم آلودگی هواست.
وی با اشاره به اینكه زباله های پلاستیكی از تهدیدهای زندگی مدرن است، اظهار نمود: استفاده از پلاستیك و رها سازی آنها در طبیعت باید متوقف شود.
وی با اشاره به اینكه روز زمین پاك فرصت مناسبی برای تغییر فرهنگ استفاده از پلاستیك است اظهار داشت: با هماهنگی صورت گرفته با شهرداری مشهد پنج بیلبورد تبلیغاتی در این شهر به مبحث شعار امسال روز زمین پاك و تنویر افكار عمومی در این زمینه اختصاص یافته است.
صالحی اضافه كرد: همینطور توزیع كیسه های پارچه ای بین شهروندان در برنامه های مختلف از دیگر برنامه های روز زمین پاك در این استان است.

*سهم هشت درصدی پلاستیك از زباله های كلانشهر مشهد
طرح تفكیك از مبدا اصلی ترین راهكار برای جلوگیری از رها سازی پلاستیك درطبیعت است.
معاون فنی و عمرانی سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد طی گفت و گو با خبرنگار ایرنا در باره وضعیت تفكیك زباله از مبدا و سهم پلاستیك در زباله های این كلانشهر اظهار داشت: نخستین گام در جهت حفظ محیط زیست و پاك كردن زمین از پلاستیك، تفكیك زباله از مبدا است.
علی آدینه نیا اضافه كرد: به جهت اینكه مواد تجزیه ناپذیر نظیر پلاستیك، شیشه و فلز با زباله ها دفن نشوند و به طبیعت صدمه نرسانند باید این مواد از مبدا تفكیك شوند.
وی اظهار نمود: روزانه بیش از 2 هزار تن زباله در مشهد تولید می گردد كه هشت درصد آن زباله های پلاستیكی است.
وی اظهار داشت: كلانشهر سه و نیم میلیون نفری مشهد در زمینه تفكیك زباله از مبدا از شهرهای پیشرو در كشور است و روزانه 11 درصد از زباله های خانگی مشهد از مبدا تفكیك می شوند.
آدینه نیا اضافه كرد: البته تا رسیدن به وضعیت ایده آل در این زمینه فاصله داریم و باید مشاركت شهروندان در تفكیك زباله از مبدا با اقدامات تبلیغی و تشویقی بیشتر شود.
وی با تاكید بر جایگزینی كیسه ها و ظروف تجزیه پذیر به جای ظروف پلاستیكی، اظهار نمود: برای ترویج این فرهنگ تلاش شده است در فروشگاه ها و میادین میوه شهرداری مشهد به جای كیسه های پلاستیكی از كیسه های تجزیه پذیر استفاده گردد و همینطور كیسه های تفكیك زباله از مبدا بین شهروندان توزیع شود.
وی اظهار داشت: امیدواریم روز به روز شاهد كاهش حجم زباله های پلاستیكی در طبیعت باشیم.
وی ادامه داد: تحقق شعار 'پایان آلودگی پلاستیكی' مبحث فراسازمانی و نیازمند همت و اراده همگان است و
گفتن 'نه' به پلاستیك نباید تنها مختص به یك روز خاص بلكه باید زمزمه ای برای لحظه لحظه زندگی بشریت باشد.
7505/ 6053


1397/02/03
12:51:19
5.0 / 5
4308
تگهای خبر: بال , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۱
کوادکوپتر کوچک
بازار پرواز
flybazar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت بازار پرواز محفوظ است

بازار پرواز

فروش هواپیمای کنترلی و کوادکوپتر و لوازم